Blogg.
Google annonsering er ikke bare forbeholdt de bedriftene som har selger tjenester. Gjør man dette riktig kan det være verdifullt for butikken din.
synlighet på nett
Er Google annonsering verdifullt for en butikk?
Google annonsering har for mange vært noe som man bruke hvis man selger tjenester. Men for butikker som har fysisk butikk, kan annonser på Google være veldig verdifullt. Det er fordi du kan utnytte muligheten med å få med åpningstider og veibeskrivelser.
Disse tingene kan være avgjørende for om en potensiell kunde besøker butikken din eller butikken til en konkurrent. Du vil naturligvis at personen kommer til deg og bruker pengene sine i din butikk .
Du yter ekstra service til kunder ved å gi de litt ekstra informasjon
La oss si at du driver en klesbutikk for damer midt i Oslo sentrum, i en travel handlegate, med mange andre butikker som sloss om de samme kundene. Du har godt med besøk men bil selvfølgelig ha mer besøk i butikken. Du får høre via naboer at den største konkurrenten din stadig har mer besøk. Du får også høre at konkurrenten har både trafikk i butikken og på telefon, og at folk syns det er enklere å dra dit fremfor andre. Det skjønner du ikke noe av fordi du ligger bedre plassert .
I eksemplet bruker konkurrenten Google annonser der de har lagt inn adresse, telefonnummer og åpningstider. De har også brukt funksjonen som gjør at i åpningstiden kan du legge til adressen slik at folk kan få veibeskrivelse til butikken. Dette gjør det enklere å velge denne butikken fremfor din, nettopp fordi det har ikke du gjort. Dere har likevel brukt de samme søkeordene.

Hva er Google annonsering?

Google annonsering er alt fra tekst annonsene du ser øverst i søkeresultatet, men også banner annonser du ser på forskjellige nettsteder, og produkt annonser som ligger øverst sammen med tekst annonsene .
Med Google annonsering kan du, kort fortalt, velge ut hvilke søkeord du vil dukke opp på når noen søker etter nettopp disse søkeordene. Når disse søkeordene blir lagt inni sin annonsegruppe, og tilknyttet annonse tekstene du skriver, vil annonsen kunne vises i søkeresultatet i det noen har søkt på ordet.
For eksempel; Du driver en klesbutikk for damer. Du selger svarte skinnjakker med fine detaljer, og bruker ordet “skinnjakke for damer”, og har en annonsetekst som passer til dette. Når en potensiell kunde søker etter “skinnjakke for damer” kan annonsen din vises som en av de 4 øverste linkene i søkeresultatet på Google.
På samme måte kan du også dukke opp hvis du har nettbutikk, og selger denne jakken i nettbutikken, men da vises selve produktet øverst i søkeresultatet, som inneholder bildet av jakken, prisen og link til selve produktsiden.

Google Shopping

Google Shopping annonser er derimot litt annerledes. Det er produktannonser fra nettbutikken din, som vises helt øverst eller i høyre marg i søkeresultatet. Disse er, i motsetning til tekstannonser, ikke knyttet opp mot egne søkeord, men produktnavnet.

 Det betyr at produktnavnet på produktene dine må være gjennomtenkt. 

Prinsippet er det samme som som tekstannonser, med at du betaler for klikk. Google shopping og Google annonsering er meget kostnadseffektivt.

Hva koster Google annonsering

Før du starter med med annonsering på Google, må du tenke over et par ting. Du må gjøre en søkeordsanalyse som avgjør hvilke søkeord som skal være med i kampanjen. Her må det av gjøres om du skal bruke ord med høy konkurranse og kanskje høyere klikkpriser, eller ord med litt mindre konkurranse og lavere priser. Det er selvfølgelig viktig at søkeordene er relevante for det kunden er på jakt etter.

I tillegg til dette må du tenke på strukturen på hele kampanjen, slik at du deler opp i annonsegrupper.

For eksempel; du selger skinnjakker, kåper, sommer jakker, støvletter, sneakers og pensko. Her har du flere kategorier som kan settes i egne grupper. Annonse gruppen “Jakker” har alle søkeordene som “skinnjakker“, “kåper” og “sommer jakker“. Mens “Sko” har ord som “støvletter“, “sneakers” og “pensko“.

Til slutt er det veldig viktig at siden som folk skal komme til faktisk inneholder det de  forventer å finne. Det er alt fra innhold om hva som er spesielt med disse produktet, og ikke minst riktige produkter. I tillegg må hver produktbeskrivelse være gode.

Hva med fysisk butikk?

Driver du fysisk butikk finnes det også mange andre viktige ting å tenke på. I tillegg må du tenke over om folk bruker mobil når de søker. Det gjør de fleste. For de som for eksempel er i byen og leter etter en skobutikk, søker gjerne etter en butikk i nærheten. Da er det viktig at adressen din kommer frem i en annonse utvidelse slik at de kan klikke på adressen for å åpne kartet for å finne veien til butikken.

Noen ønsker kanskje å ringe deg for å høre om du har et bestemt skomerke eller riktig størrelse inne, før de besøker det. Da må du legge inn telefonnummeret til butikken slik at de kan klikke på nummeret, og ringe deg.

For å gjøre bruker- og kundeopplevelsen enda bedre er det en god ide å koble inn en Click & Collect løsning på nettbutikken slik at kunden kan velge dette, for besøke deg når det passer, og slipper å lete i butikken. De kan da enkelt hente skoene de har bestilt.

Google statistikk som er verd å lese

For de interesserte er det en stor statistikk over Google. Det viser hvor mange søk det blir gjort til enhver tid, og annen informasjon som viser at Google er et sted det er verd å bruke pengene, for å få mer salg i butikken.

  1. 3.5 milliarder Google søk blir gjort hver dag. (Internet Live Stats)
  2. Volumet til Google søke vokser med 10% hvert år. (Internet Live Stats)
  3. Hvert år er mellom 16% – 20% av alle Google søk helt nye. Dvs de har aldri blitt søkt på tidligere. (Internet Live Stats)
  4. 90% av alle søk gjort på en desktop er gjort via Google. (Statista)
  5. 35% av produktsøk starter på Google. (eMarketer)
  6. 34% av “nær meg” søk gjort via desktop og nettbrett resulterer i et butikkbesøk. (HubSpot)
  7. Den gjennomsnittlige Google søk økt varer i litt under ett minutt. (Moz)
  8. Dating og personlig service annonsører har den høyeste klikk prosenten i betalte annonser. (WordStream)
  9. Organisk søkeresultater med 3-4 ford i tittelen gir en høyere klikk prosent enn organisk søkeresultat med 1-2 ord i tittelen. (Smart Insights)
  10. Google har indeksert (listet opp) hundrevis av millioner nettsider. Totalt ligger listene på ca 100.000.000 GB. (Google)

…gjør Google annonsering som en selvfølge i ditt markedsbudsjett!

Google annonsering er meget effektivt når man får det til. Fordelen med annonsering på Google er at du er tilstede når folk har et bestemt behov for tjenesten eller produktet du selger.

Synes du ikke, finnes du ikke. Det er den samlede effekten av markedstiltakene, og strategien bak som avgjør om du får oppmerksomhet i markedet, og om du får riktig oppmerksomhet.

Vi har jobbet med Google annonsering i mange år, og kan hjelpe deg med gode kampanjer på nett. 

Ta kontakt med en av våre eksperter for å lære mer. Les mer om annonsering her.

post(a)bambuscommunication.no

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.