Annonsering

Annonsering skal være lønnsomt for bedriften din. Det skal lønne seg å samarbeide med eksperter og fagfolk.
synlighet
Hvor annonserer bedriften din?
Hva er deres største utfordring med annonsering?

Du har ansvaret for annonsering i bedriften deres. Men resultatene uteblir. Du har forsøkt forskjellige former for annonsering på nett men føler at det koster mer enn det smaker, og “folk vet jo hvem dere er likevel…“, tenker du! (dette tenker de fleste). Med ansvaret for annonsering er du også indirekte involvert i bedriftens økonomi, og derfor bør dette tas seriøst. Det første vi ofte ser er at det mangler en markedsplan med tydelige steg for hva som skal gjøres når. Det mangler også en publiseringsplan eller en kalender. La oss ta en titt på hva det innebærer å jobbe med annonsering på nett.

Annonsering kan være kostbart uten en plan og en strategi for hva og hvordan du skal gjøre det. Det viktigste er at man bruker det budsjettet man har tilgjengelig, på en god nok måte slik at du tjener penger for hver investert annonsekrone.

Det kommer helt an på hvem målgruppen din er. Er dine ønskede kunder privatpersoner over 40 år, er Facebook annonsering et meget godt sted å starte, mens er du kun ute ette unge mellom 18-29 år kan Snapchat være et mer riktig sosialt medie å bruke. Riktige kanaler å bruke finner vi ut når vi lager en strategi og markedsplan.

Det er ingen fasit på hvor mye du bør bruke i annonsering på nett. Men det er vanlig å sette av mellom 3-10 % av omsetningen i bedriften, hvis driftsresultatet er godt nok. Men for å tjene penger bør man bruke penger. Den som skal forvalte markedsbudsjettet ditt bør ha erfaringen og kunnskapen om hvordan man annonserer på en effektiv måte.

Annonsering

Hva slags annonsering kan vi hjelpe deg med?

  • Facebook annonsering
  • Instagram annonsering
  • Google annonsering
  • Snapchat annonsering
  • LinkedIn annonsering
  • Programmatisk annonsering
  • Radio annonsering
  • Banner annonsering

Hva gjør du nå?

La oss si at markedsplanen er klar. For å lykkes med annonsering er det viktig at du følger bedriftens plan for å nå målene. Men det er også viktig at dere har mulighet til å snu dere raskt om markedet endrer seg. Det er først da du har mulighet til å lykkes med for eksempel Facebook annonsering eller Google annonsering.

Kampanjer

Veldig mange annonsører setter i gang kampanjer på nett i det de føler for å være synlig, med resultatene blir ikke helt som forventet. Alle suksesshistoriene fra andre som har annonsert på nett kan friste, men man glemmer en viktig del. Tid og strategi.

Annonsering skal være lønnsomt for bedriften din. Det skal også være lønnsomt for bedriften å samarbeide med eksperter og dyktige fagfolk som kan annonsering. Disse ekspertene må kjenne til annonsemarkedet og ha en god oversikt over hva som fungerer best for din bransje. Vi har jobbet med annonsering på nett i de fleste bransjer i en årrekke og våre råd og anbefalinger vil gi deg den effekten du trenger.

Facebook annonsering

Dere har vel en bedriftsside på Facebook? Om ikke, lag en med en gang. Forbrukere og andre forventer å finne Facebooksiden til en bedrift de skal ta kontakt med. Du bli bli opplevd som usynlig eller useriøs om det ikke er mulig å finne deg på Facebook eller kontakte deg der.

Mange av oss bruke store deler av vår hverdag på et eller annet sosialt medie. Facebook er en av disse, og derfor må også din bedrift være der. Selv om målgruppen deres er bedrifter, vil fortsatt disse være privatpersoner på fritiden, og det er mulig å påvirke de som privatperson.

Hvordan treffer du best målgruppen gjennom annonser på Facebook?

For å få best effekt av Facebook annonsering, er det viktig å vite hvem målgruppen er. Man må vite hvilket budskap man skal bruke for å engasjere de, hvor de befinner seg og hvilke interesser de har. Hva fungerer best for dem?

Med Facebook annonsering kan du nå ut til de aller fleste mennesker. Facebook har et godt tilrettelagt annonseformat, der du kan velge mellom dynamiske annonser og tilbudsannonser.

Det viktigste er at du har en definert målgruppe, at innholdet du publiserer er engasjerende og at det du viser frem er godt gjennomtenkt. Og i tillegg at det er lett for målgruppen å forstå hvordan de kan kontakte deg.

Google annonsering

93% av alle søk etter en vare eller tjeneste i Norge blir gjort på Google. Dette er grunnen til at det er et smart sted for bedriften din å investere i annonsering på Google. Men hvordan skal du klare å komme frem med dine annonser?

Vi har jobbet med Google og annonsering på Google i mange år. Vi har tatt de nødvendige sertifiseringene. Vi fått en erfaring og kompetanse i faget, slik at du som annonsør kan være trygg på å overlate ansvaret på oss eksperter. Feilen mange gjør er at de setter sammen en kampanje på Google, bruker søkeord som ikke nødvendigvis blir brukt så mye, får dårlig erfaring og mener Google annonsering ikke fungerer.

For å lykkes med annonsering på Google, er forarbeidet verdifult. Det går på alt fra søkeordsanalyse, analyse av destinasjonssiden, produksjon av annonsetekster, og og strukturere dette i riktige annonsegrupper. Når dette er godt, er vedlikeholdsarbeidet og optimaliseringen avgjørende for om resultatet blir bra eller ikke.

Google annonsering er kostnadseffektivt

Google annonsering er en av de mest kostnadseffektive måtene å annonsere på. Dette er fordi du i realiteten kan ligge på toppen av Google uten å betale for det. Det er først når en potensiell kunde klikker på annonsen din at du betaler. Men hvordan skal du få gode resultater hvis du ikke gjør det riktig?

Når du først setter igang med annonsering på Google, er det avgjørende at de som besøker nettsiden din faktisk får den informasjonen de trenger for å ta en avgjørelse om å kontakte deg eller kjøpe noe. Et besøk på nettsiden er ikke verd noe før de tar kontakt.

En potensiell kunde må føle at de er kommet til riktig sted, du må vise troverdighet. Før besøket trenger du å finne ut hvilke søkeord de bruker for å finne annonsen og nettsiden din. Det er derfor viktig med en søkeordsanalyse, både med tanke på Google annonsen og innholdet på nettsiden.

Snapchat annonsering

Snapchat annonsering har blitt mer og mer vanlig de siste årene. Det er idag ca 2,7 millioner profiler på Snapchat i Norge, og egner seg veldig godt for kreative løsninger, og for å bygge kjennskap for merkevaren din. Vi kan bruke Snapchat til å skape innhold som kombinerer video, lyd og bilde. Hvis målgruppen din er mellom 18 – 30 år er dette en plattform du bør vurdere. Men også eldre mennesker tar mer i bruk Snapchat i det daglige.

I dagens medielandskap blir det stadig mer utfordrende å fange forbrukernes oppmerksomhet. Vi blir eksponert både bevisst og ubevisst med informasjon og reklame fra aktører.

Hvordan?

I dagens medielandskap blir det stadig mer utfordrende å fange forbrukernes oppmerksomhet. Vi blir eksponert både bevisst og ubevisst med informasjon og reklame fra aktører.

Da er det lett å ignorere budskapet. Dette får en konsekvens for annonsører. Men med Snapchat annonsering kan du være kreativ og forsøke å påvirke målgruppen med skreddersydde løsninger.

Primært er brukerne av Snapchat de unge, men bruken blant eldre målgrupper er økende. For at du som annonsør skal ha effekt av Snapchat annonsering, er det en del viktige ting som bør være på plass.

Det er riktig annonseformat, nettsider og landingsside som matcher det brukerne forventer, kreativt innhold og det bør være lagt opp til et tydelig call-to-action.

LinkedIn annonsering

LinkedIn annonsering gir deg en god mulighet til å vise deg frem i det profesjonelle markedet. Hvis målgruppen din for det meste er bedrifter vil du kunne utnytte mulighetene med målrtting av annonsene mot for eksempel ønsket bransje eller stillingsbetegnelser.

Linkedin har idag ca 1,3 millioner brukere i Norge og de fleste av disse er yrkesaktive. Det mest verdifulle med LinkedIn er muligheten til å knytte et profesjonelt nettverk. Og som markedsføringlsplattform kan det øke besøkstrafikken til bloggen eller hjemmesiden din.

Marketing Solutions er en annonseplattform som gir deg muligheten til å bruke LinkedIn annonsering på verdens største profesjonelle nettverk. Dette åpner for muligheten til å direkte annonsere høyst relevant innhold til personer i markedet du jobber, samt analysere resultater på samme måte som Facebook og Google.

LinkedIn annonsering

Linkedin kan også brukes til å utvide nettverket ditt, og vise frem hvilke ferdigheter du har som bedriftsleder eller arbeidstaker. Hvis du bruker LinkedIn riktig kan du utnytte muligheten til å vise frem både deg selv som bedriftsleder, og bedriften du er leder i. Det viktigste er at du er aktiv på plattformen.

Knytt kontakt med personer du møter i sosiale sammenhenger eller i møtevirksomhet. Du kan knytte kontakt med personer du ønsker et samarbeid med eller personer du mener kan gi gjensidig profesjonell utbytte. Når d stadig utvider nettverket ditt, og deler kunnskap og informasjon vil dette være synlig for potensielle fremtidige forretningsforbindelser.

Programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering øker på nett. Det gir en god effekt som branding av din bedrift. Fordelen er at det er en rimeligere måte å annonsere på, enn ved kjøp av direkte annonseplasser hos de ulike mediene, som foreksempel VG, Aftenposten osv. Dessuten kan man få en stor spreding i ønskede formater og kanaler.

Det er mange fordeler med programmatisk annonsering. En av de er den økte treffsikkerheten og høyere CPM (kost per tusende visning), ved at du viser annonsene kun mot de du ønsker å segmentere mot. Det vil si de som har gjort de tingene du ønsker i forkant. Da vil du få mer igjen for hver investert annonsekrone.

Fordeler med programmatisk annonsering:

Øk kvaliteten på trafikken
Ved å kun betale for å vise annonsene dine til dem som matcher kriteriene til dine ideelle kunder, vil du øke sannsynligheten for at de klikker på den og konverterer. Som nevnt vil du nok ikke få lavere CPM, men du vil oppnå en bedre konverterings- og klikkrate, og pris per lead vil bli lavere.

Mindre tidkrevende annonsekjøp
RTB sørger for at kjøp og visninger foregår i sanntid – helt automatisert – uten behov for dialog og forhandling med annonseselgere i de enkelte mediene. (NB: Skal du gjøre dette selv, må du imidlertid investere tid i å sette deg inn i hvordan DSP-programvaren fungerer)

Mer kontroll på mediekjøpene dine
Det er vanlig at annonsenettverk tilbyr en form for frekvenskontroll på annonsevisningene de selger deg. Frekvenskontroll betyr at du setter en grense for hvor mange ganger en bruker skal se annonsen din. La oss si at denne er satt til 20 visninger. Hvis du kjøper nettannonsene på den tradisjonelle måten, fra et utvalg ulike leverandører, vil du kunne få et overlapp som betyr at annonsen kanskje vises 30-40 ganger til samme person. Med programmatic har du en samlet frekvenskontroll (frekvenscap) på tvers av alle annonsenettverkene.

Radio reklame

Radioreklame kan gi bedriften din en unik mulighet til å spille på flere sanser hos oss mennesker enn kun det visuelle. Sammenhengen mellom digital annonsering som for det meste er visuelt, og radioreklame som du hører er meget effektivt, hvis du gjøre det riktig.

På radio får du eksponert og repetert reklamebudskapet ditt til potensielle kunder når de minst venter det – men kanskje også i en situasjon der de er spesielt mottakelige. Radioreklame er påtrengende, og fungerer derfor godt som påvirkende reklame. Gjør du både radio og digital og det er en rød tråd i budskapet begge stede, kan du øke effekten av annonseringen din.

Mange medieeksperter anser derfor radioreklame som den ideelle plattform til å gi folk et budskap de ikke har bedt om å få. Mesteparten av det som kommer ut av høyttaleren blir hørt av lytteren – ikke nødvendigvis lagt merke til, men hørt. Og når du skal bygge en merkevare er det du som må finne frem til kundene. De finner ikke deg uten videre.

Radioreklame brukes hovedsakelig til to ting:

Bygge opp kjennskap til en merkevare – et produkt, en butikk eller en tjeneste.

Utløse salg – enten ved at kunden oppsøker butikken eller responderer direkte ved å ringe, sende en SMS eller oppsøke en nettside.

Få hjelp med effektiv annonsering

Når du har ansvaret for annonsering hos bedriften din er et avgjørende at du gjør jobben så godt som mulig. Strategien må være på plass, og det må produsere markedsmateriell og en plan for publisering. Dette skal være din GPS i medielandskapet for å treffe målgruppen din på god nok måte. Vi har jobbet med annonsering i over 20 år og vår kunnskap skal hjelpe deg og din bedrift med å oppnå bedriftens målsetninger.

HVORDAN LYKKES DU MED ANNONSERING?
For å lykkes med annonsering er det avgjørende at strategien er på plass, og at man bruker tid på å forbedre annonsene hele tiden
Strategi
0%
A/B testing
0%
Optimalisering
0%
Forbedring
0%
Annonsering er ingen kortsiktig jobb, med mindre du allerede har brukt flere år på branding, og du allerede er et naturlig førstevalg. Men likevel da så risikerer du at konkurrenter kan være flinkere enn deg til å markedsføre, og de tar markedsandeler fra deg.

Vil du at vi skal ringe deg?

SAMARBEID MED BAMBUS
La oss først avtale et møte der vi setter oss ned og avdekker hvor skoen trykker, og hvordan vi kan samarbeide!
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.