SEO

Søkemotoroptimalisering skal hjelpe bedriften din med å øke rangering i søkemotorer
synlighet
Er søkemotoroptimalisering i planen deres?
Hva er søkemotoroptimalisering?

Du har elt sikkert hørt ordet søkemotoroptimalisering eller SEO, som det kalles. Med ansvaret for bedriftens synlighet, og tilgjengeligheten på nett, bør du kreve fra deres eiere og ledere at dette er den del av deres markedsplan.

Hva bør dere gjøre?

La oss si at bedriftens eiere og ledere ønsker at omsetningen skal økes med 10% for de neste 5 årene. Dere annonserer på sosiale medier og med google annonser. Men dette er annonsering som koster penger for hver gang annonsen deres vises eller trykkes på. Det er kostbart på sikt, med selvfølgelig bra, men det finnes smartere måter å være tilgjengelig på.

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering er tiltakene som blir gjort med nettsiden for at den skal rangere høyere i søkemotorer. Det er tiltak både på nettsiden, men også utenfor nettsiden. Det er mange som tilbyr å søkemotoroptimalisere nettsiden, og det finnes mange lovnader om raske resultater. Men dette er ikke en engangs jobb eller quick-fix. Det kreves tid og tålmodighet.

Det finnes ingen fastpris på søkemotoroptimalisering. Jobber med SEO er basert på hvor mange timer man legger ned hver uke, måned eller år, basert på hvilke målsetninger bedriften har. Vår timepris er kr 1 250,- eks mva.

Kort fortalt er søkemotoroptimalisering den jobben eller tiltakene som gjøres med nettsiden for at den skal vises så høyt oppe i søkemotorene når en potensiell kunde søker etter tjenestene du tilbyr.

Det er fult mulig å gjøre jobben med søkemotoroptimalisering selv. Så lenge du har tid og kunnskap om det som må og bør gjøres, så er det ingenting i veien for at du kan starte med SEO selv. Men det er viktig at du vet hvilke tiltak som må gjøres. Det kreves både teknisk kompetanse og forståelse av hva søkemotorer krever for at en nettside skal dukke opp i søk.

Hvilke tiltak bør gjøres med søkemotoroptimalisering?

For å tilfredsstille “kravene” som for eksempel Google har når de skal rangere nettsider etter at noen at søkt etter et søkeord, er det satt noen rangerings faktorer som man bør tenke på før man starter jobben med nettsiden.

  • Hvilke rangerings faktorer ser Google etter?
    Relevant innhold og nettside
    Backlinks (linker som fører inn til nettsiden din)
    Interne linker på nettsiden
    Kvalitetsinnhold
    Lastetid på nettsiden
    Brukervennlighet
    Domene autoritet og troverdighet

Disse er kun et knippe av faktorene man må ha i bakhodet for å jobbe med søkemotoroptimalisering

Hvorfor SEO?

Tenk selv hvor ofte du bruker Google når du leter etter noe. På de fleste telefoner, nettbrett eller datamaskiner er Google satt som standard søkemotor.
Ca 90% av søk og innhenting av informasjon starter med et søk. Det kan hende du allerede vet hvem du vil ha men du søker likevel. 74% av alle kjøp i Norge starter med at noen søker på nett.

Google er den desidert største og mest brukte søkemotoren, og det er viktig at ditt firma er godt synlig. Folk tar beslutninger raskere enn tidligere, og det er de første resultatene som blir lagt merke til først. Kan du huske at du noen gang har valg å klikke på noen av nettsidene på side 2 eller 3, med mindre du leter etter en helt spesifikk bedrift?
Plasseringer på side 2 og utover har ingen hensikt.

Eksempel

En bilforhandler får et salg på ca halvparten av gangene en person prøvekjører en bil. Det er derfor de ønsker at du skal prøve bilden. Folk googler bilen du har lyst til å selge rundt 1000 ganger i løpet av én måned. Nettsiden din kommer opp som nummer 1 på Google.

På grafen vil du få 366 klikk til nettsiden din. Hvis bare to prosent av dem som besøker nettsiden din bestiller prøvekjøring, vil du få sju prøvekjøringer. Det gir til 3,5 solgte biler i måneden. Til sammenligning vil vedkommende som er nummer fem, kun selge 0,5 biler i måneden.

Hva ønsker Google?

Googles mål er at de som søker etter et produkt eller en tjeneste skal få det beste resultatet øverst i søkeresultatet. De ønsker også at opplevelsen av besøket på nettsiden skal være så bra som mulig.

For å være en av de som kommer opp øverst i søkeresultatet i Google må du sørge for at nettsiden din er så brukervennlig som mulig og at de får den informasjonen de er ute etter, slik at de faktisk tar kontakt. Derfor er en grundig analyse av nettsiden avgjørende før du setter i gang med søkemotoroptimalisering.

Da har du en oversikt over hvilke sider som er bra, hvilke tekniske feil og utfordringer nettsiden din har, og hva som er bra med siden.

Analyse Google Analytics

Alle bedrifter bør bruke et analyseverktøy på nettsiden sin. Et måleverktøy som du bør bruke aktivt, og som er verdifullt for din jobb med søkemotoroptimalisering. Google Analytics er et slikt analyseprogram. 

Det er gratis og legges inn i kodeverket på nettsiden. På denne måten kan Google få vite hva en potensiell kunde gjør på nettsiden din, hvor lenge de er der, hvilke sider de besøker og hvor mange sider de besøker. Dette er data som er meget verdifullt for deg, fordi du kan få en oversikt over hvor god eller dårlig nettsiden din er. Du kan lære mer om Google Analytics for beginners på Youtube.  

 

Teknisk SEO

Grunnleggende teknisk SEO er noe du kan jobbe med. Dette dreier seg om Metadata på nettsiden din. Metadata er Title-tags, meta-beskrivelser, Alt-tags for bildene, og keywords. konsepter som robots.txt har fortsatt noe å si og kan påvirke rangering veldig negativt om du slurver. 

Samtidig vil aldri det å ha det mest grunnleggende på plass på teknisk side kunne gi deg gode plasseringer. Her handler det mer om å ikke komme dårlig ut fra start. 

Hvis du bruker Yoast Premium plugin på nettsiden din, kan du definere metadata på nettsiden enkelt i backend.

 

Vil du at vi skal ringe deg?

Viktige faktorer
Hva er viktig å tenke på for at siden din skal konkurrere mot andre nettsider i søkeresultatet?
Lastetid
0%
Brukervennlighet
0%
Linker
0%
Relevans
0%
Vi kunne listet opp en mye lenger liste her, men disse tingene er noen av de viktigste faktorene du bør jobbe med.
SAMARBEID MED BAMBUS
La oss først avtale et møte der vi setter oss ned og avdekker hvor skoen trykker, og hvordan vi kan samarbeide!
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.