Blogg.
Markedssjefer og bedriftsledere bør ha markedsplanen for året klart allerede, men ikke alle har det. Har dere? Markedsplanen skal hjelpe dere med å drive selskapet riktig det kommende året.
synlighet på nett

Hva må du tenke på i en markedsplan?

De fleste markedssjefer og bedriftsledere bør allerede ha iverksatt markedsplanen for 2021. Men ikke alle har gjort det. Noen har ingen plan. Har man ingen plan er det lett å bruke opp pengene. Både bruke de opp, men også å bruke de feil.

Hvilke punkter er viktig i en markedsplan?

Det er noen elementer som er viktig for at en markedsplan skal fungere. Også for at det skal være lettere for markedsavdelingen å forholde seg til den. Eierskap til selskapet og planen er en selvfølge. Vi skal nevne noen andre elementer også. 

Hvem, hva og hvorfor?

Det er viktig å vite hvem kundene og målgruppen deres er, hva dere må gjøre for å engasjere de og få de til å handle hos dere. Ikke hos konkurrenten. Men for å vite dette er der det viktig å vite hvorfor de skal handle hos nettopp dere. Dere må vite hvorfor produktene er riktig for de, og hvorfor dere selger de. Har dere dette i markedsplanen, blir resten mye enklere.

Utover dette må dere vite hvorfor dere er til og hvorfor dere selger akkurat disse produktene. Og i tillegg hvorfor dere jobber der dere jobber der. Dette skaper eierskap til bedriften, produktene og teamet.

Personas for målgruppen

Tidligere har vi skrevet om hvor viktig det er å ha personas for målgruppen. Dette gjør at dere blir kjent med målgruppen, hva som engasjerer de og hvordan dere treffer de. Personas er en beskrivelse på en person som handler hos dere.
Ved å bruke tid på å lage personas i markedsplanen, er det lettere når dere starter annonser. Da kan dere bruke målretting alternativene i for eksempel Facebook. Det gjør at dere kan bygge riktige målgrupper, og samle verdifull data.

Ønsker du å vite mer?

Ring oss eller send oss en mail slik at vi kan ta en prat og avklare ønsker og behov.

Sett dere mål i markedsplanen som dere tror på

I en markedsplan må det settes mål. Et mål skal være Spesifikt, Målbart, Achievable (oppnåelig), Relevant og Tidsbasert. SMART. Hva betyr disse?

S – Spesifikt er som det tilsier. Du skal spesifisere målet, konkretisere det. Det skal være tydelig både i form av hva du vil men også i forhold til hva selve målet er.
M – Målbart betyr at du skal ha mulighet til å måle effekten av det du gjør, som også gir mulighet for forbedringer.
A – Achievable betyr oppnåelig. Det er ingen vits å sette et mål som ingen tror på eller som faktisk ikke er mulig å oppnå. Man må sette hårete mål, men det må være mulig å nå det.
R – Relevant/ Realistisk betyr at målet skal være realistisk å nå, men også relevant for det dere driver med.
T – Tidsbasert betyr at dere kan sette delmål for eksempel månedlig, kvartalsvis og årlig. Det gjør at det er lettere å følge progresjonen.

Markedsplanen må inneholde årshjul, tid og plan

Deres markedsplan må fungere som et kart som dere kan bruke for å navigere med. Planen vil ikke være spikret i stein, og endringer kan skje.
Se for dere at dere er på tur med et kart og kompass. Kartet forteller hvordan terrenget er og kompasset gir dere retningen.
Det samme gjelder for en markedsplan. Selve markedsplanen er kartet, og årshjulet og publisering planen er kompasset som viser retningen.

Årshjul

Ved å ha et årshjul, definerer dere når på året hendelser eller interessante tider er. Det kan være messer eller konferanser som er relevant for deres bransje. Hva må dere gjøre i forkant eller etterkant av dette? Ferieavvikling kan påvirke resultatet. Dere må vite hva som skjer til hvilke tider på året. Da kan dere styre aktivitetene etter dette.
I årshjulet og planen bør det også komme frem hva som skal skje av endringer om hendelser oppstår.

Publiseringsplan

Publiseringsplanen hjelper dere med å vite hvilke artikler dere skal publisere. De hjelper dere også å vite når dere skal publisere de og hvem som har ansvaret. I tillegg bør det være med når de forskjellige annonsekampanjene skal starte og slutte.

Hva gjør du videre?

Ta jobben med markedsplanen seriøst, så skal du fort se at det blir enklere å navigerer gjennom året med annonsering som fungerer.

Nå spiller vi ballen over til deg bedriftseier og lar deg tygge litt på mulighetene vi har skrevet om i denne artikkelen. Vi ønsker å hjelpe alle bedrifter, ikke kun de store, rike og etablerte selskapene.

Vi i Bambus Communication hjelper og bistår alle bedrifter med å lykkes med bedre markedsføring. Vi har vært i bransjen i mange år og har dermed den kunnskapen dere kanskje mangler. Selv om vi ikke er store, så har vi tilknyttet oss sterke og gode samarbeidspartnere innen web, SEO, strategi, trykk og grafisk design. Vi er mer personlig enn andre.

Avtal et møte med oss i første omgang slik at vi kan starte en dialog, og bygge en relasjon til et fremtidig langsiktig samarbeid. 

BAMBUS Communication er veldig fleksible på å finne en løsning som passer deres budsjett. Det viktigste er å starte. 

Ta kontakt med en av våre eksperter for å lære mer

Mail: post(a)bacom.no

Telefon: 22 12 00 56

…sett i gang og få markedsplanen på plass..

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.