Blogg.
Søkemotoroptimalisering skal hjelpe bedriften din med å øke synlighet i søkemotorer. Få økt trafikk fra Google, med SEO
synlighet på nett

Få økt trafikk fra Google, med SEO

De aller fleste bedrifter som har en nettside ønsker at siden skal vises på Google når noen søker etter deres produkter eller tjenester. Men hvordan skal man komme opp i søkeresultatet på Google?

Søkemotoroptimalisering eller SEO noe som bør prioriteres hos alle bedrifter.

Google

Hva er egentlig SEO og kommer man opp i søkeresultatet på Google?

SEO er de tiltakene du må gjøre med nettsiden din for at Google skal anse den som et godt alternativ. Det er ikke mange mennesker som leter på side 2 og utover. Med mindre de er ute etter noe spesielt.  Gjør du de tiltakene som trengs, så kan du nyte godt av trafikken som kommer fra Google.
Søkemotoroptimalisering er tiltak både på nettsiden, men også “utenfor” nettsiden. Det er en kontinuerlig jobb med å stadig forbedre siden, slik at Google blir “fornøyd” med den.  

Er det en quick-fix å få opp siden i Google?

Svaret her et kort og greit nei! For å kunne få resultater som vises i Google kreves det tid og tålmodighet. Det kreves mye analyse for å se hva som må og bør forbedres med nettsiden.

Utover dette må dere vite hvorfor dere er til og hvorfor dere selger akkurat disse produktene. Og i tillegg hvorfor dere jobber der dere jobber der. Dette skaper eierskap til bedriften, produktene og teamet.
Hva innebærer SEO?
  • Brukervennlig nettside
  • Relevant nettside og innhold
  • Kvalitetsinnhold
  • Lastetid (hvor lang tid det tar før man kommer inn på nettsiden)
  • Nettside hierarki og arkitektur
  • Interne linker mellom sidene slik at Googles små roboter kan navigere seg gjennom siden
  • Eksterne linker inn til siden
  • Domeneautoritet
  • Riktige søkeord på siden
  • Meta-data
I tillegg til disse punktene kommer en rekke andre ting som må tas med for å sørge for at nettsiden etterhvert vil rangere høyere på søkeordene du ønsker å vises på,  som bland andre SEO-guruen Neil Patel vet mye om.

Hvorfor bør man satse på SEO?

Kan du huske tilbake til sist gang du for eksempel søkte etter åpningstidene på en butikk, eller bestilte noe? Hvordan gjorde du det? De aller fleste brukte Google og søkte etter f.eks “Oslo City åpningstider”. Eller “vinterjakke til barn”.
Over 90% av alle søk etter et produkt eller tjeneste starter med et Google søk. Det vil si at de aller fleste bruker Google når de skal ha noe. Men i tillegg er det veldig mange nettsider som konkurrerer om oppmerksomheten din.
Det betyr at man må jobbe både smartere og hardere for å sørge for at nettsiden er en av de sidene som Google ønsker å vise frem i søkeresultatet.

Ønsker du å vite mer om søkemotoroptimalisering?

Ring oss eller send oss en mail slik at vi kan ta en prat og avklare ønsker og behov.

Hva er Google ute etter?

Google sitt eneste mål er å sørge for at de som søker etter et produkt, tjeneste eller firma, finner det de leter etter. Når folk har funnet sidene de trenger, så ønsker Google at folk skal få gjort det de ønsker på nettsiden. Det vil si å enten kjøpe noe, laste ned noe, sende inn et skjema eller foreta en bestilling. Altså at du som søker, konverterer.

De ønsker altså at mennesker skal få en så god brukeropplevelse når de besøker nettsiden, at de gjennomfører det som er ment på siden.

Analyser trafikken med Google Analytics

Verdifull data
For å vite hvordan nettsiden din er, og hva som fungerer på siden er det smart å ta i bruk Google Analytics for å analysere blant annet trafikken på siden. Her kan man se alt fra hvilke undersider som blir mest besøkt. Hvor lenge folk er på siden eller om folk kommer inn på siden uten å gjøre noe. Dvs at flukt frekvensen (bounce rate) er høy.
Alt dette er verdifull data du kan analysere for å vite hvilke forbedringer som bør gjøres. Det kan hende at mange besøker en bestemt underside. Men at flukt frekvensen ligger på 90%, som f.eks. betyr at folk enten ikke ser det de forventet, eller at siden laster tregt, så folk går ut igjen heller velger konkurrenten.
Det finnes masse filmer på Youtube som forklarer godt hva Google Analytics er.

SEO verktøy fra SEMrush

SEMrush er et meget godt SEO verktøy som kan brukes til alt fra side analyse, konkurrent analyse og linkebygging. Det kreves noe kompetanse for å forstå hvordan det fungerer. Men der får man mye verdifull data.
I tillegg finnes det flere andre gode verktøy for søkemotoroptimalisering av nettstedet ditt.

Grunnleggende teknisk SEO

Metadata
Grunnleggende teknisk søkemotoroptimalisering dreier seg om blant annet å være nøye med Metadata på siden. Metadata er det som definerer hva siden heter, handler om og fokus søkeordet.
Det er også ting som ALT tags på bilder, linker på siden internt og eksterne, men i tillegg side kartet (sitemap) til siden. Dette kartet fortelle hvordan strukturen til siden din er.
Yoast Premium
Ved å bruke et tilleggsprogram (plugin) som heter Yoast Premium, på siden kan SEO jobben på selve nettsiden blir endel enklere. Det gjør ikke selve SEO jobben, men du kan bruke programmet til å se hva som bør gjøres bedre med siden. Gjør jobben med dette godt. Da har du kommet et stykke på vei.

Hva gjør du videre?

Ta jobben med søkemotoroptimalisering på alvor,  så skal du få se at det er en smart investering i både tid og penger. Det å komme opp på førstesiden i Google gjør at du kan få mye god og relevant trafikk til nettsiden din.

Nå spiller vi ballen over til deg bedriftseier og lar deg tygge litt på mulighetene vi har skrevet om i denne artikkelen. Vi ønsker å hjelpe alle bedrifter, ikke kun de store, rike og etablerte selskapene.

Vi i Bambus Communication hjelper og bistår alle bedrifter med å lykkes med bedre markedsføring. Vi har vært i bransjen i mange år og har dermed den kunnskapen dere kanskje mangler. Selv om vi ikke er store, så har vi tilknyttet oss sterke og gode samarbeidspartnere innen web, søkemotoroptimalisering , strategi, trykk og grafisk design. Vi er mer personlig enn andre.

Avtal et møte med oss i første omgang slik at vi kan starte en dialog, og bygge en relasjon til et fremtidig langsiktig samarbeid. 

BAMBUS Communication er veldig fleksible på å finne en løsning som passer deres budsjett. Det viktigste er å starte. 

Ta kontakt med en av våre eksperter for å lære mer

Mail: post(a)bacom.no

Telefon: 22 12 00 56

…prioriter søkemotoroptimalisering for bedriften..

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.