Blogg.
Programmatisk annonsering gir deg økt synlighet i nettaviser
synlighet på nett
Er det vanlig bannerannonser eller noe annet?
Forskjellen på vanlige banner annonser på nettsteder og programmatisk annonsering er egentlig ikke så stor.
Det er fortsatt visning er av bannerannonser på store nettsteder som VG og TV2, men det er måten man kjøper annonseplassene på som er forskjellen .
Bli synlig på en mye bedre måte med programmatisk annonsering !
Greit forklart så betyr programmatic, automatisk annonsering. Programmatisk annonsering betyr at man kjøper en annonseplass basert på dine egne “kriterier” for hvordan du vil at målgruppen din skal være, automatisk på en annonsebørs. Dette gjør man ved å enten by på annonseplassen eller kjøpe den direkte.
Det er dermed de store nettstedene som legger ut annonseplasser for salg, som er tilgjengelig. Dette er for eksempel tv2.no og vg.no. Da an annonsørene, deg i dette tilfellet, kjøpe det som er tilgjengelig, basert på kriteriene dine. Dette kan være alt fra pris, målgruppe eller frekvens.

Real Time Bidding - RTB

Istedenfor å kjøpe 30 000 eller 60 000 visninger direkte fra nettstedet, så kjøper du ledige annonseplasser basert på hvem du vil nå ut til og hvordan du vil at de skal ha “oppført seg” på forhånd.

Retargeting

Dette er en veldig effektiv måte å annonsere på. Nettopp fordi du “re-målretter” deg mot de igjen etter at de har vært på nettsiden din. Dette betyr at du viser annonser til de som allerede har besøkt deg tidligere, og skreddersyr annonser til nettopp disse
For eksempel; Du driver en interiørbutikk, og en person besøker en eller flere sider på nettsiden din for å se på lamper. Det lagres da en cookie (informasjonskapsel) i nettleseren til personen.
Dessverre så gjør ikke denne personen annet enn å se, og forsvinner ut av nettsiden din. Senere leser denne personen nyheter på for eksempel tv2.no. Og nettopp på grunn av at det ble lagret en cookie i nettleseren, så kan du nå vise annonse bilder på tv2.no til denne personen som kun så på lamper. Her serverer du et budskap som gjør at personen igjen går inn på nettsiden din, og bestiller en lampe.

Audience targeting

Dine annonser vises først når brukerene oppfyller kriteriene du på forhånd har satt for åpne demografiske data. For eksempel damer fra Akershus, Buskerud og Østfold eller har vist en adferd som viser at hun er i markedet for en ny design sofa.

Hva er fordelene med programmatisk annonsering?

Vi lever i et veldig prisbevisst samfunn. Mange annonsører  er bevisste over kostnadene med annonsering og markedsføring. Skal man sammenligne programmatisk annonsering med andre måter å annonsere på, kan det virke kostbart, men sannheten er at  programmatisk annonsering er billigere fordi den er mer treffsikker måte å annonsere på.

Det vi mener med det er at vi får vist annonsene dine mer effektivt til riktig målgruppe, og gjerne til de som er nærmere kjøpsøyeblikket, enn de som ser en vanlig annonse på en annen plattform. På grunn av kriteriene du på forhånd setter, dvs bestemt det du vil at de skal gjøre. For eksempel lest interiørmagasiner, besøkt steder med møbler etc.

Fordeler

  • Øk kvaliteten på trafikken

Du øker sannsynligheten for klikk og konvertering, fordi du kun betaler for å vise annonser til de som matcher dine forhåndsdefinerte kriterier – dine ideelle kunder. 

  • Mindre tidkrevende annonsekjøp

Programmatisk annonsering sørger for at kjøpene foregår i sanntid, og foregår automatisk. Det betyr at du ikke trenger å følge med på samme måte som en budrunde på en bil eller leilighet, eller forhandling med annonseselgere. Jobben gjøres i forkant med produksjon av annonser og å sette kriterier.

  • Mer kontroll
For eksempel; Du driver en interiørbutikk, og en person besøker en eller flere sider på nettsiden din for å se på lamper. Det lagres da en cookie (informasjonskapsel) i nettleseren til personen.
Dessverre så gjør ikke denne personen annet enn å se, og forsvinner ut av nettsiden din. Senere leser denne personen nyheter på for eksempel tv2.no. Og nettopp på grunn av at det ble lagret en cookie i nettleseren, så kan du nå vise annonse bilder på tv2.no til denne personen som kun så på lamper. Her serverer du et budskap som gjør at personen igjen går inn på nettsiden din, og bestiller en lampe.

Frekvenskontroll

Annonsenettverk som tilbyr programmatisk annonsering vil tilby deg muligheten til å kontrollere frekvensen du viser annonsene dine til målgruppen på. Det kan være lett å “spamme” målgruppen med annonser, og dette er mer ødeleggende enn salgsfremmende. Du får dermed kontrollert at du ikke overdriver antall visninger, slik at du slipper å mase på en potensiell kunde.

…sørg for at programmatisk annonsering er endel av din markedsstrategi!

Programmatisk annonsering bør være en del av din markedsstrategi fordi Facebook eller Google samlet eller separat ikke nødvendigvis gir det den påvirkende effekten. Programmatisk annonsering gir deg en branding effekt som gjør at all annen markedsføring kan få en bedre effekt.

Synes du ikke, finnes du ikke. Det er den samlede effekten av markedstiltakene, og strategien bak som avgjør om du får oppmerksomhet i markedet, og om du får riktig oppmerksomhet.

BAMBUS Communication vil alltid anbefale at programmatisk er en del av strategien nettopp på grunn av den samlede effekten. 

Ta kontakt med en av våre eksperter for å lære mer

post(a)bambuscommunication.no

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.