Blogg.
Hvorfor er det smart av bedriften din å leie inn en markedsfører istedenfor å ansette en i fast tilling? Det fins flere grunner. Her er de viktigste.
synlighet på nett
Hvilke fordeler er det å leie en digital markedsfører?
Hvilke fordeler har det for bedriften din om du leier inn en digital markedsfører som tar ansvar for all markedsføring? Og hvorfor bør dere gjøre dette?
De aller fleste bedrifter har et eller annet behov for markedsføring. Behovene kan være mange, men i mange tilfeller dreier det seg om tid og penger.
Det er smart å leie en markedsfører!

Hvordan sparer dere tid på å leie inn en digital markedsfører?

Tiden til en markedssjef strekker ikke alltid til. Vi skrev tidligere om flere grunner til å bruke et byrå. Mange bedrifter er opptatt av å spare penger. Ansatte er en fast utgift for bedrifter, og om disse stillingene ikke direkte skaffer penger inn, er det ofte disse som går først.
Siden pandemien slo inn over Norge i mars, har økonomien til norsk næringsliv gått drastisk ned, viser tall fra ssb. Under pandemien har flere bedrifter vært nødt til å permittere eller si opp ansatte, for å sikre økonomien til bedriften. Mange av disse stillingene har vært innen markedsavdelingen.
Det betyr at det er få mennesker som sitter igjen med flere menneskers oppgaver. Da strekker ikke tiden til.
Ved å leie inn en digital markedsfører til bedriften, vil du kunne senke skuldrene fordi du vet at jobben blir gjort av en fagekspert, men også fordi du slipper å binde opp en fastlønn på minimum 40-50.000,- per måned + sosiale avgifter. Den digitale markedsføreren er kun leid inn, men bruker også dedikert tid til de viktige markedsførings oppgavene.

Hvordan sparer dere penger på å leie inn en digital markedsfører?

Det er ikke til å stikke under en stol at en digital markedsfører koster penger. De beste krever lønn fra 6-700.000,- per år. Det koster med kvalitet. Denne lønnen kan ligge på rundt 58.000,- kr per måned.

Når du leier inn en digital markedsfører kan du enten leie markedsføreren på timebasis, altså X antall timer per uke eller måned, eller en fast kostnad per måned, som er lavere enn en fast lønn til en ansatt.

Eksempel 1;

En digital markedsfører jobber 5 timer per uke for kr 1.250,- pr time eks mva. Dette utgjør kr 25.000,- eks mva per måned, og du får den samme eller ofte mer for pengene. Denne markedsføreren har ingen oppsigelsestid og du slipper å binde deg til en høy kostnad.

Eksempel 2;

Dere har behov for en dedikert ansvarlig digital markedsfører, som jobber fast med deres Google og Facebook strategi. Markedsføreren tar fast kr 20.000,- eks mva for jobben og dere har heller ikke her bundet dere til en fast lønn til en ansatt.
I begge tilfellene kommer bedriften bedre ut økonomisk. Dere har en innleid ressurs og dere for i tillegg utført flere viktige oppgaver som skal være inntektsbringende.

Kan dette være en substitutt for faste ansettelser av markedsførere i fremtiden?

Vi tenker på ingen måte at innleide markedsførere skal ta plassen til de hyggelige kollegaene, men likevel må en bedriftseier tenke på økonomien.

En innleid digital markedsfører kan likevel tilføre verdi til bedriften din selv om du har en god markedsavdeling. Dette er fordi det er fornuftig og sunt å få et par eksterne øyne til å se på utfordringene som bedriften din kan stå overfor.

Hva om dere ikke har en egen markedsavdeling, trenger dere da en digital markedsfører?

Svaret er veldig ofte ja. En bedriftseier eller daglig leder uten en markedssjef eller markedsfører har da både ansvar for den daglige driften av selskapet, men i tillegg ansvar for annonsering slik at bedriften til enhver tid har gode og riktige henvendelser. 

Dette er til sammen 2-3 fulltidsstillinger som en daglig leder må fylle. Konklusjonen av dette er at kvaliteten på det som blir utført vil være lavere. Markedsstrategien blir ikke riktig, utførelsen av annonsering blir ikke god og dermed risikerer du at du misbruker markedsbudsjettet til bedriften din.

Det er viktigere enn noensinne at bedriftsledere tar oppgavene med annonsering mer seriøst enn tidligere. Strenge restriksjoner gjør at man kan oppleve at henvendelser man har sett på som en selvfølge frem til mars 2020, minsker. Da er det et viktig steg å være smartere med hva og hvordan man markedsfører bedriften.

…Du sparer både tid og penger på å leie inn en markedsfører!

Vi i Bambus Communication har jobbet tett med markedssjefer og daglig ledere i mange år, og er veldig åpen for å vokse sammen med bedriften deres.

Avtal et møte med oss, slik at vi kan se på forskjellige løsninger for å leie inn en digital markedsfører.

Synes du ikke, finnes du ikke. Det er den samlede effekten av markedstiltakene, og strategien bak som avgjør om du får oppmerksomhet i markedet, og om du får riktig oppmerksomhet.

Ta kontakt med en av våre eksperter for å lære mer

post(a)bambuscommunication.no

Vil du at vi ringer deg?

[ninja_form id=”13″]

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.