Blogg.
Inbound marketing og sosiale medier går som hånd i hanske. Hvordan kan du bruke disse to sammen i markedsføringen til bedriften din?
synlighet på nett

Inbound marketing i sosiale medier

Inbound marketing er en måte å markedsføre seg på flere kanaler og måter å tiltrekke seg nye kunder på. Målsetningen er å ikke “mase” på at kundene skal komme til deg, men heller at de selv velger å kjøpe av deg. Nettopp på grunn av at de får lyst. På bakgrunn av innholdet du deler for forskjellige kanaler.

Sosiale medier er en godt egnet kanal å bruke til inbound marketing. Det er flere plattformer å nå ut til potensielle kunder på.

Nøkkelen er å dele innhold som er verdifullt for potensielle kunder eller ønsket målgruppe. Deler du dette skaper du tillit hos kundene, og de føler ikke at de blir mast på.

inbound marketing

Hvorfor bruke inbound marketing istedenfor å pushe annonser?

Se for deg at du innerst inne ønsker å dra til syden, men har ingen store planer om det. En dag bruker du sosiale medier, f.eks Facebook. Du blar i feed´n din. Der dukker det opp annonser der reiseoperatører nærmest ber på sine knær om at du må bestille i dag. Men du ønsker kun å få tiden til å gå og syns annonsen er masete.

Alternativ 2 er bedre, der du scroller nedover newsfeed´en din. Og ser en post der det står “5 fantastiske reisemål du drømmer om å reise til”. Eller “Se video av de 5 fineste strendene i verden”. Dette fanger interessen din fordi artikkelen deler noe verdifullt, og du blir ikke bedt om å kjøpe nå før prisene øker.

Denne type poster ser du med jevne mellomrom over tid i sosiale medier. Og lysten til å reise øker med tiden. Til slutt velger du å motta nyhetsbrev fra operatøren. Fra da mottar du reisebrev, reisetips, andre forslag eller tips til restauranter på destinasjoner etc. Når du har mottatt dette en stund, og der nærmer seg normal tid for å bestille reiser, ser du enten en annonse for et reisemål. Eller du mottar tilbud om en tur du har sett på lenge, og bestiller. Reiseoperatører benytter seg mest sannsynlig av inbound marketing metoden

Forskjellen på disse to er at innholdet du har fått servert, har vært for å varme deg opp til du selv er klar for å bestille. Behageligere ikke sant?

Inbound marketing i andre bransjer

Det er ikke bare reiseoperatører som kan markedsføre med inbound marketing metoden. Motebutikker, byggevarehandler, bilbutikker, alle kan bruke dette. Det handler bare om å inspirere og vekke følelser hos ønsket målgruppe. 

La oss si at du driver en byggevarehandel og selger dører, vinduer, kjøkken, bad og gulv. Her har du en kjempemulighet til å inspirere målgruppen. Du deler videoer, interiør, vedlikeholdstips, artikler eller “hjemme-hos-kunde-reportasjer”. Eller andre ting før gjennom året, får folk til å motta nyhetsbrev. 

Når det nærmer seg typisk oppussings sesong kan du komme med relevante annonser til de samme menneskene, som kjøper. Fordi du har “varmet de opp” over tid.

Sosiale medier og inbound marketing

Etterhvert når man engasjerer mennesker og vekker følelser med inbound marketing, ønsker de selv å følge deg på sosiale medier. Etter som følger massen din vokser, vil flere personer se det du bare legger ut, altså ikke annonserer. 

Følgermassen din vil også øke fordi flere får tillit til deg og det du viser frem. Men med betalte annonser på sosiale medier kan du også bygge egendefinerte målgrupper. Da kan du lage egne annonser til forskjellige mennesker. 

Har du en god mix av betalte annonsersosiale medier og innlegg du poster, er det det beste

Tilbakemeldinger i sosiale medier

Er du aktivt tilstede i sosiale medier, svarer på kommentarer og engasjementet, oppnår du økt tillit og autoritet. Folk får tillit til at du engasjerer deg i dems kommentarer eller spørsmål. Du mottar også verdifulle tilbakemeldinger fra kunder eller potensielle kunder. Slik kan du også forbedre deg og gjøre flere fornøyde. Og fornøyde kunder har lyst til skrive gode anmeldelser av opplevelsen sin hos deg.

Ønsker du å vite mer om inbound eller sosiale medier?

Ring oss eller send oss en mail slik at vi kan ta en prat og avklare ønsker og behov.

Disse kundene er dine mest verdifulle kunder og har større sjanse for å handle hos deg igjen når neste behov dukker opp. Sjansen er gogså stor for at du også får lov til å bruke deres anmeldelser eller referanser i videre markedsføring

Her ser du at ballen begynner å rulle. Inbound marketing er smart å ta i bruk, og hvertfall sosiale medier.

Ønsker du å bli flinkere på Facebook annonsering? Ta kurs i Facebook og opplev annonsering på en helt annen måte.

Hva gjør du videre?

Ta jobben med sosiale medier og inbound marketing på alvor,  så skal du få se at det er en smart investering i både tid og penger. Det å la kundene komme til deg fordi du deler relevant innhold er verd det – og billigere.

Nå spiller vi ballen over til deg bedriftseier og lar deg tygge litt på mulighetene vi har skrevet om i denne artikkelen. Vi ønsker å hjelpe alle bedrifter, ikke kun de store, rike og etablerte selskapene.

Vi i Bambus Communication hjelper og bistår alle bedrifter med å lykkes med bedre markedsføring. Vi har vært i bransjen i mange år og har dermed den kunnskapen dere kanskje mangler. Selv om vi ikke er store, så har vi tilknyttet oss sterke og gode samarbeidspartnere innen inbound marketing, sosiale medier, web, søkemotoroptimalisering , strategi, trykk og grafisk design. Vi er mer personlig enn andre.

Avtal et møte med oss i første omgang slik at vi kan starte en dialog, og bygge en relasjon til et fremtidig langsiktig samarbeid. 

BAMBUS Communication er veldig fleksible på å finne en løsning som passer deres budsjett. Det viktigste er å starte. 

Ta kontakt med en av våre eksperter for å lære mer

Mail: post(a)bacom.no

Telefon: 22 12 00 56

…start med inbound marketing..

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.