En markedsførers ordliste - det har helt sikkert dukket opp forkortelser som ikke er helt forståelig?
En markedsførers ordliste er grei å ha på innerlommen. Som bedriftsleder, markedsansvarlig eller daglig leder har det helt sikkert dukket opp flere forkortelser og uttrykk som ikke helt har vært forståelige.
Rådgivere og markedsførere i byråer er flinke til å bruke fine ord på ting, og ofte tenker man at det er lett å forstå. Men slik er det ikke for alle. Jeg hra selv brukt masse av disse uten å vite at kunden ikke helt henger med. Helt til jeg ble bevisstgjort på det fikk spørsmål om hva det faktisk betyr.
Book et møte med en rådgiver ved å klikke her. Eller bruk chatbot´n vår neders o høyre hjørne på skjermen.
Markedsførers ordliste - A
Man kan også bruke det på landingssider for å finne ut hvilken variant som gir flest leads. Der lager man for eksempel to varianter med forskjellige bilder, eller skjemaer. Man kan også bruke så enkle forskjellige varianter som to forskjellige farger på knapper.
Ai: Ai står for Artificial Intelligence, eller kunstig intelligens. Kall det gjerne et dataprogram eller utvikling av datasystemer som er i stand til å gjennomføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens. Man kan bruke dette på for eksempel Chatbot, digital medarbeider eller utvikling av nettsider.
Markedsførers ordliste - B
Backlinks: Backlinks er så enkelt som lenker fra eksterne nettsteder som linker tilbake til ditt eget nettsted. Google ser på dette som “anbefalinger” av ditt nettsted.
Markedsførers ordliste - C
Chatbot: En chatbot er et program man kan bruke i en app eller nettsted for at kunder skal letter kommunisere med bedriften eller for eksempel kundeservice. Dette er ofte bedre enn at kunder må fylle ut et kontaktskjema. Man kan også ha chatbots som bruker Machine Learning eller Ai til å kommunisere.
CPM: Cost per mille (CPM) betyr kostnad per tusende visning. Det vil si at hvis en bannerkampanje har CPM 60 så koster det 60 kroner for hver tusende visning av annonsen.
Markedsførers ordliste - D
Displayannonser: Displayannonsering er kort fortalt bannerannonser på forskjellige nettsteder der du kan vise frem annonsebilder til de som besøker nettstedet.
Duplicat: Ordet duplicat kan ofte dukke opp i sammenheng med nettsider og når du lager en ny underside. Det betyr, som ordet tilsier, duplisert. Man kan for eksempel duplisere en underside på nettsiden som du allerede har laget og er fornøyd med. Da bruker du den nye dupliserte siden og navngir den til det nye innholdet du skal lage. Man legger til en redirect.
Noen ganger kan du oppleve at url-adressen på nettsiden din vises som www.domene.no/tjeneste-2. Dette betyr da at undersiden som heter /tjeneste allerede finnes fra før, og dermed er den nye /tjeneste-2 en duplikat av en allerede eksisterende side.
Markedsførers ordliste - E
E-Commerce: E-handel er det norske ordet for e-commerce. Dette er snakk om nettbutikker og handel på nett via nettsider eller mobilapp. Commerce betyr handel og dermed er altså e-commerce handel som skjer på nett
Prat med en rådgiver
Finn en ledig tid til å prate med oss
Markedsførers ordliste - F
Facebook pixel: Facebook pixelen er en liten kodesnutt som samler data. Den legges inn på nettsiden din. Når du annonserer på Facebook kan du samle datatrafikk fra de som besøker gitte sider, og deretter annonsere med denne dataen senere. Les mer om Facebook annonsering her.
Freebie: Du har helt sikkert hørt ordet freebie i sammenheng med nettsteder som tilbyr en programvare eller et produkt. Dette handler gjerne om at du får et produkt eller tjeneste gratis om du for eksempel kjøper produkt B.
Markedsførers ordliste - G
Google Ads: Google Ads er det nye navnet på det du kanskje kjenner som Google Adwords. Dette er de (opptil 4) tekst annonsene du ser øverst og 3 nederste i søkeresultatet når du Googler et produkt eller en tjeneste. Disse er knyttet opp mot søkeordene du bruker i søket ditt. Les mer om Google annonsering her.
Hensikten med spillteori er å simulere komplekse prosesser og utviklingsforløp, hvor flere aktører handler med eller uten informasjon om andre aktørers strategi. Gitt rasjonell atferd studeres det også hvordan ulike forventninger om belønning eller straff påvirker aktørenes atferd i de studerte situasjonene.
Game Theory: Game Theory betyr spillteori. Det er en matematisk teori som anvendes for å simulere atferd og valgsituasjoner for aktører som står overfor gitte handlingsalternativer, og hvordan de velger i møte med på forhånd kjente konsekvenser av ulike valgutfall.
Markedsførers ordliste - H
Home page: Home page er det du vil se i oversikten over sider på nettsiden din når du er logget inn i administrasjonspanelet. Home page er det som definerer hvilken side på nettsiden din som er forsiden. Altså førstesiden eller hjem på siden din.
Hashtags: Hashtags er det du helt sikkert har sett på TikTok og Instagram og betyr emneknagger. Hashtags brukes for å feste et emne på en knagg for å gjøre emnet søkbart. Det gjøres ved å sette # forran emnet du vil ha søkbart. For eksempel #markedsføring, #annonsering eller #hjelptilannonsepåfacebook.
Markedsførers ordliste - I
Inbound marketing: Inbound marketing er et begrep på en markedsførings tilnærming som skal begeistre og varme opp målgruppen din slik at de ønsker å ta kontakt med deg.
Innholdsmarkedsføring: Ordet er som det antyder, markedsøring av innhold. Dette kan dreie seg om artikler, tips og råd, videoer, pdf´er som kan lastes ned. Med innholdsmarkedsføring kan man engasjere og påvirke målgruppen din uten å virke masete. Et annet ord for innholdssmarkedsføring er content marketing.
Markedsførers ordliste - K
Keyword: Keyword er direkte oversatt søkeord. Søkeord er ordene du bruker for tjenestene eller produktene du tilbyr kundene dine.
Keyword density: Dette betyr søkeords tetthet, og beskriver hvor ofte eller hvor mye det gitte søkeordet er gjentatt på for eksempel nettstedet ditt. Ideelt sett bør søkeords tetthente ligge på ca 2% av innholdet. Så jo mer tekst du har på nettsiden, desto oftere kan søkeordet gjentas.
Keyword marketing: Keyword marketing er søkeordsmarkedsføring, som man bruker i blant annet Google Ads kampanjer.
Keyword research: Keyword research er søkeordsanalyse man bør bruke i forkant av produksjon av tekst på en artikkel, nettsted eller Google Ads kampane. Dette gjøres for å finne ut blant annet hvor ofte ordet blir søkt på per måned, men også om det er høy eller lav konkurranse på søkeordet. Dette kan du bruke til å avgjøre hvilket ord eller setning du skal satse på. Ord med høy konkurranse er ofte dyrere enn de med lav konkurranse, og kan fortelle deg hvor mye du bør by på ordet for at annonsen skal komme opp.
Konvertering: En konvertering betyr en ønsket handling. Dette er for eksempel at noen besøker nettsiden eller landingssiden din, og sender inn et skjema, eller laster ned en pdf.
Markedsførers ordliste - L
Linkebygging: Linkebygging handler om å lage linker eller backlinks som peker tilbake til ditt nettsted fra eksterne nettsteder. Dette kan for eksempel være forumer eller blogger som blir mye brukt og lest. Linker eller backlinks inn til nettsiden din bør komme fra høy kvalitets nettsteder.
Landingsside: En landingsside er en enklere versjon av nettsiden din eller en underside på nettsiden din. Landingssider blir ofte brukt i forbindelse med annonsekampanjer for nå enklere nå målet om et innsendt skjema, påmelding eller bestilling.
Markedsførers ordliste - M
Mailing list: Mailing list er en liste med e-postadresser du for eksempel samler inn via påmeldingsskjema for nyhetsbrev på nettsiden din.
Marketing automation: En programvare og teknologi som er utviklet for å effektivisere markedsføring på nett, samt å automatisere repetitive, kjedelige oppgaver. Sett ting i system, la systemet gjøre jobben for deg.
Markedsførers ordliste - N
Native advertising: Innholdsmarkedsføring som er integrert i en nyhetsstrøm på sosiale medier, nettavis, magasiner eller papiravis. Dette ligner på redaksjonelt innhold, som video og artikler, men er laget slik at annonsør kan fortelle mer om seg selv enn via vanlige annonser. Slike annonser er merket “annonsørinnhold”.
Nøkkelord: Et spesifikt ord eller frase folk søker etter i søkemotorer for å finne tjenester, produkter eller spesifikk informasjon. Brukes til å merke innhold.
Markedsførers ordliste - O
Organisk søk: Organisk søk i Google er søkeresultatet som ligger rett under annonsene når du har googlet et ord eller søkesetning.
Markedsførers ordliste - P
PPC: PPC står for Pay per Click, og er brukt i blant annet Google annonser og Facebook annonser. Dette forteller hvordan du betaler for annonsene. I dette tilfellet betaler man hver gang noen klikker på annonsen de ser.
Programmatisk annonsering: Automatiserte annonsekjøp som likner på en nettbørs, kjøp og salg av bannerannonser gjennom systemer for budgiving for å nå ønsket målgruppe. En annonsør benytter software for å kjøpe annonseplass, dette går ofte via en tredjepart.
Markedsførers ordliste - Q
Query: En query er en term eller setning som en bruker skriver inn i en søkemotor. For eksempel Search Query = søkesetning.
QR: QR står for Quick Response, og brukes til å ta en del av informasjon fra et forbigående medium og legge det inn på mobiltelefonen din. Du ofte se QR-koder blir brukt i en magasinannonse, på oppslagstavler, en nettisde eller til og med på noens produkter. Flere fysiske butikker har tatt i bruk QR koder for å la folk som besøker butikken ta bilde av koden for å komme direkte inn på produktsiden. Det gjør at folk kan kjøpe produktet med en gang, istedenfor å kjøpe det i butikken.
Markedsførers ordliste - R
Redirect: Noen ganger kan du oppleve at url-adressen på nettsiden din vises som www.domene.no/tjeneste-2. Dette betyr da at undersiden som heter /tjeneste allerede finnes fra før, og dermed er den nye /tjeneste-2 en duplikat av en allerede eksisterende side.
Det du må gjøre da er å enten slette den gamle, lage nytt navn på den nye eller lage nytt navn på den gamle, hvis den ikke skal brukes lenger. Sletter du eller endrer du navnet, må du huske å legge inn en 301-redirect for å sende denne til en ny relevant side. Eller om du vet helt sikkert at siden er borte for godt, så legger du inn en 410-redirect som forteller søkemotorer at de bør fjerne denne siden fra søkeresultater.
Remarketing og retargeting: I remarketing benytter du innsamlede brukerdata for å levere annonser til personer på bakgrunn av innsamlede data (cookies).
Retargeting er en underkategori av remarketing, men begrepene brukes ofte om hverandre. Verktøy for remarketing lar deg lage skreddersydde tilbud basert på brukerens adferd og surfehistorikk. Prakteksempler er Zalando og Hotels.com for å nevne noen.
Responsivt design: Nettsider som tilpasser seg skjermflatene de vises på. Viktig å tenke mobil først, fordi stadig mer og mer trafikk kommer fra mobilen. Om nettsiden din ikke er mobiltilpasset, ja, da sier vi bare; Glem det! Da er folk ute av siden før du kan telle til tre.
Markedsførers ordliste - S
SERP: Forkortelsen SERP står for Search Engine Result Page, og betyr resultatsiden ved søk på for eksempel Google.
Speilpublikum: Speilpublikum er et tilsvarende publikum av målgruppen du allerede har lagret i for eksempel Facebook annonser. Ved å bruke speilpublikum på annonser, så finner Facebook folk som ligner på en definert målgruppe og viser annonsene til disse.
SEO: Forkortelsen står for Search Engine Optimization eller Søkemotoroptimalisering. SEO er de tiltakene man gjør med et nettsted, med et mål om å rangere høyere i søkemotorene. Derav ordene Søkemotor og Optimalisering.
Markedsførers ordliste - T
Tracking: I markedsføring betyr dette sporing. Man legger inn en sporingskode på nettsiden som gjør at det lastes ned en tekstfil i nettleseren din. Dette gjør at man kan spore hva du gjør på nettstedet. Målet er å kunne gjøre de endringene som må til for at du lettere skal gjøre en oppfordret handling.
Targeting: Dette betyr direkte oversatt, målretting. Når man targeter en målgruppe så målsetter man annonsen eller budskapet til de man ønsker å vise det til.
Markedsførers ordliste - U
Unike brukere: Unike brukere er et velkjent begrep. En måleenhet for hvor mange ulike, altså unike brukere, som besøker en nettside over en viss periode. For å måle dette, registreres brukerens IP-adresse. Det betyr at dersom en person besøker en nettside flere ganger, vil denne brukeren telle som en unik bruker.
Markedsførers ordliste - V
Viral marketing: Viral markedsføring eller viral reklame er en forretningsstrategi som bruker eksisterende sosiale nettverk for å markedsføre et produkt. Navnet refererer til hvordan forbrukere sprer informasjon om et produkt med andre mennesker, mye på samme måte som et virus sprer seg fra en person til en annen. Den kan leveres muntlig, eller forbedres av nettverkseffektene av internett og mobilnettverk.
Markedsførers ordliste - W
Widgets: Ferdiglagede små programmer tilpasset nettsider, datamaskiner eller mobile flater.
Webinar: Stadig mer populært, særlig under koronatiden der mange må jobbe hjemmefra eller ikke kan møtes fysisk. Sending av seminar eller foredrag på nettet, ofte med interaktiv funksjon som chat. Kan spilles inn på forhånd eller filmes live. Lagres gjerne og sendes ut til de som var påmeldt.
Markedsførers ordliste - Y
Widgets: Ferdiglagede små programmer tilpasset nettsider, datamaskiner eller mobile flater.
YouTube: De aller fleste kjenner til YouTube og hva dette er. Men ikke alle vet hvilke muligheter man har som annonsør ved å bruke annonser i Youtube som kanal for å vise innhold. Her kan man lage alt fra små Youtube-serier som forteller målgruppen mer om selskapet ditt slik at de blir mer kjent med dere.
Ord og uttrykk er hentet fra: Tenk Digitalt og Oktan Oslo
Veien videre?
Da håper vi at noen av disse ordene og uttrykkene gav litt mening og forståelse. Og at det er lettere å skjønne ting som dukker opp unerveis i markedsførings hverdagen.
Nå spiller vi ballen over til deg bedriftseier og lar deg tygge litt på mulighetene vi har skrevet om i denne artikkelen. Vi ønsker å hjelpe alle bedrifter, ikke kun de store, rike og etablerte selskapene.
Vi i Bambus Communication hjelper og bistår alle bedrifter med å lykkes med bedre markedsføring. Vi har vært i bransjen i mange år og har dermed den kunnskapen dere kanskje mangler. Selv om vi ikke er store, så har vi tilknyttet oss sterke og gode samarbeidspartnere innen web, søkemotoroptimalisering , strategi, trykk og grafisk design. Vi er mer personlig enn andre.
Avtal et møte med oss i første omgang slik at vi kan starte en dialog, og bygge en relasjon til et fremtidig langsiktig samarbeid.
BAMBUS Communication er veldig fleksible på å finne en løsning som passer deres budsjett. Det viktigste er å starte.
Ta kontakt med en av våre eksperter for å lære mer
Finn en ledig tid til å prate med oss
…ord og uttrykk i en markedsførers hverdag er smart å lære..