Blogg.
Hvilke inntekts områder bør treningsbransjen begynne å se etter, og vil det være gode løsninger i fremtiden - uavhengig av stengte sentre?
synlighet på nett
Hvilke andre inntekts områder kan treningsbransjen ha?
Både små og store aktører i treningsbransjen har fått merke sårt og vondt konsekvensen av restriksjoner under pandemien. Noen mer enn andre. Men felles er at man potensielt mister mye penger.
Man kan argumentere mye for at det er sundt å trene, men når sentrene blir tvunget til å stenge, må man se på hvilke områder kan vi tjene inn igjen det tapte.
Tenk nytt og utenfor selve treningen!
Etter at treningsbransjen to ganger har fått beskjed om å stenge dørene, har mange fått kjenne på smerten av at medlemmer avsluttet medlemskapene sine, eller satte disse på “frys”. Er det en ting denne pandemien har lært oss, er at vi ikke skal ta vår inntekt for gitt.
Men det er under kriser at man kan og bør tenke nytt, og utvikle seg til det bedre. For aktører innen trening bør dette også gjelde. Selv om man ikke tjener penger på medlemskap, finnes det flere løsninger som bør utnyttes. Hvor mange har begynt å tenke nytt?.

Salg av produkter

Istedenfor å grave seg ned og se at hele livsverket forsvinne ut i uendeligheten, gir denne tiden en unik mulighet til å legge til rette for å fornye bransjen, og gjerne ta markedsandeler. Sentrene trenger ikke å kun konkurrere på medlemmer og PT-timer.

Treningsprodukter

Det fines allerede flere nettbutikker i landet og i verden som selger klærne som deres medlemmer bruker under trening, men også til og fra trening. De bruker disse klærne selv om det er en “cheatday” eller rett og slett treningsfri. På vei til butikken, eller vennebesøk.
Instagram florerer av bilder og videoer med treningsklær og produkter relatert til trening. Så hvorfor er det få eller ingen sentre som sørger for at medlemmene kjøper disse klærne på sitt senter? Spør du meg så burde dette vært startet for lenge siden.
Det finne treningssentre som allerede selger noen klær i resepsjonen, men de fleste medlemmer er på senteret for å trene, ikke handle klær. Selvfølgelig finnes det folk som kjøper en ny tights eller t-skjorte, men de aller fleste er vant med å kjøpe dette på for eksempel tights.no eller proteinfabrikken.no.

Opprett nettbutikk for alle

Treningssentrene har allerede en stor database av potensielle kunder. Medlemmene. Det betyr at dere ikke behøver å bygge opp en stor kundedatabase slik som en frittstående netthandels aktør. Salgene i en nettbutikk kan komme fortere og dette vil potensielt kunne øke omsetningen til de fleste aktører i treningsbransjen. 
Hvilke positive konsekvenser kan det ha for sentrene om dere starter nettsalg? I våre øyne åpner dette for potensielt å få flere medlemmer. Kunder som ikke nødvendigvis trener et annet sted, men de som kjøper treningsklær uten å være medlem på et senter. 

Hvilke produkter skal dere ha?

Her er det selvfølgelig helt opp til hvert senter, men det finnes flere ting dere kan selge. Treningsklær, sko, kostholdsprodukter, mat, oppskrifter og treningsprogram kan være noe av det. På Google Trends kan man se at det er mye søk etter treningsprogram og treningsklær hver måned. Potensialet ligger der. Det er bare å gripe sjansen.  

.

Hvor finner dere produktene?

På samme måte som netthandels aktørene gjør, så må ledere i treningsbransjen lete etter spennende produkter fra utlandet. Det finnes flere norske agentur selskap som har kontakter med ulike merker. Disse bør kontaktes. På denne måten har dere folk som allerede har gjort research og funnet produkter med stort potensiale. 

Bruk av agenter til å saumfare markedet etter riktige produkter, sparer senterledere og treningssentre for mye tid. Dere har da en aktør som gjør all jobben for dere, og som forhandler gode priser. Vi har også kontakt med flere spennende merker som kan bli en suksess for treningssentrene. Ta kontakt for å høre mer.

…hva ville det bety for treningsentrene å øke omsetningen?

Vår anbefaling er at treningsbransjen må gripe muligheten nå til å fornye seg, og være mer sikret mot mulige fremtidige stengte perioder. Vi har alle lært nå at vi ikke skal ta vår trygge inntekt for gitt. 

Hvis dere ikke ennå har en nettbutikk løsning klar for nettsiden deres, bør dere ta kontakt med oss for å legge en plan på hvordan vi skal gå frem. Vi produserer nettsider og nettbutikker for bedrifter. Treningsbransjen ligger bakpå der. Vi har sett det siste halvåret at folk ikke slutter å handle på nett – vi har økt vår handle på nett. Det er derfor på tide at treningssentrene også starter sin nettbutikk reise.

BAMBUS Communication hjelper ditt treningssenter eller kjede med alt fra planlegging av nettbutikk løsning, til oppsett og annonsering av produktene. 

Ta kontakt med en av våre eksperter for å lære mer

post(a)bacom.no

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.