Blogg.
Hvilke bransjer bør satse på nettbutikk? Bedrifter bør bli flinkere til å fremme sin tilstedeværelse på nett.
synlighet på nett
Det er viktigere enn noen sinne å være synlig på nett.
Vi har de siste månedene opplevd de kanskje vanskeligste tidene for oss mennesker, men også næringslivet. Og fremover aner vi ikke hva som kommer til å skje. En ting er sikkert. Næringslivet må ta grep for å sikre inntekt som gjør at nye stengte dører og lockdown ikke knekker bedriftene fullstendig.
Øk tilstedeværelsen på nett for å sikre fremtidig omsetning!

Hvordan kan salg av varer på nett gjennom nettbutikk være med å redde bedrifter?

Fremtiden er selvfølgelig salg av produkter gjennom nettbutikk og netthandel. Vi så at all møtevirksomhet ble gjennomført på nett mesteparten av 2020. Men hvilke bedrifter kan selge på nett? De fleste bedrifter klarer å gjennomføre sine tjenester og få omsetning via nett.
Vi mennesker ble mer vant med å gjøre de fleste kjøp i nettbutikk, og denne trenden fortsetter. Hvilke bransjer før fremover satse mer på netthandel?

Endring i vaner

Koronapandemien har medført at for mange fremstår nå netthandel som et tryggere alternativ enn å handle fysisk i butikk. Den trenden har BliVakker.no merket både på antall besøk og bestillinger.
I samarbeid med IPSOS gjennomførte Bring tidligere i vår en undersøkelse om hvordan koronapandemien har påvirket netthandleres forbrukeratferd i Danmark, Norge og Sverige. Rundt 500 personer per land stilte opp i undersøkelsen i et landsrepresentativt utvalg.
I undersøkelsen oppga 3 av 10 respondenter at de har endret handlevanene sine på nett som følge av pandemien. De svarte blant annet at de har kjøpt mer på nett, og at de har handlet i nye varekategorier. De har også handlet mer i lokale nettbutikker.

Hvilke bransjer bør og må utnytte netthandel bedre?

Frisør og velvære

Frisører og hudpleiesalonger bør ha lært dette året, og allerede snudd seg om for å sikre fremtidig omsetning gjennom salg av produkter via nettbutikk. Disse var blant mange bedrifter som fikk pålegg om å stenge dører. Men håret og huden til folk sluttet i ikke å ha behov for pleie.
Denne bransjen har en gyllen mulighet til å snu om på bransjen i tilfellet en ny lockdown kommer. Men skulle vi være så heldige at det ikke skjer, så vil frisører og hudpleiere fortsatt dra nytte av at faste og nye kunder kan bestille hår og hud produkter i nettbutikken. Dette vil være en ny salgskanal for bransjen. Og det beste er at det kan sikre en økt inntektsstrøm fremover.

Byggevarer

Under pandemiens begynnelse brukte store deler av innbyggerne i Norge tiden på å pusse opp hjemme. Flere byggevarehandler hadde all-time-high omsetning og flere opplevde økt besøk i butikkene. Men hva om alt dette var flyttet over på nett og salg via nettbutikker? Kjøpene ville kunne være tilnærmet det samme.

Omstillingen for disse varehusene måtte blitt at de hadde hatt flere utkjøringer til sine nettbutikk kunder. Bestillinger av kjøkken og time for tegning av kjøkken har foregått på nett.

Butikkhandel

Klesbutikker har allerede solgt produkter på nett i mange år, men her finnes det flere utviklingsmuligheter. Det gjelder alt fra å ta i bruk teknologi til å bruke fysisk butikk som et showroom for de som handler, slik at kundene kan handle produkter på nett, og få det levert hjem. Fordelen med det er at kunder slipper å gå rundt i byen med store og fulle handleposer, men kan fortsette sin tur i byen bekymringsfritt.
Interaktive vinduer kan utnytte og sette til livet det begrepet som heter vindusshopping. Der mennesker ofte titter på produkter når de går gatelangs, finnes det muligheter med retargeting av de som har sett et produkt på nett, og når de går forbi ditt butikkvindu, vil dette vises til kunden.

Treningssentre

Flere treningssentre har solgt treningsklær og produkter på hvert senter. Enten klær som kunder kan prøve, eller kosttilskudd og proteinbarer på bemannede sentre, eller i en vendingmaskin.
Men treningsbransjen har, etter min mening, ikke utnyttet muligheten av all kundedata de sitter på. Hvorfor har ikke treningsbransjen allerede begynt å selge alle disse produktene i en egen nettbutikk?
De har jo allerede kundene som trener og å la disse få kjøpe produkter på nett burde være en selvfølge. Gjør bransjen en jobb med å skaffe seg spennende merkevarer så kan omsetningen øke. Men i tillegg kan de nå ut til potensielle nye medlemmer på sentrene.

Hva med andre bransjer?

Det er naturligvis ikke alle bedrifter som kan selge produkter via nettbutikk, men det er fullt mulig å selge sine tjenester via nett. Mange bedrifter bør og kan selge online kurs, webinarer og konferanser.

Mulighetene er mange, det gjelder bare å være villig til å snu seg om og tenke hva kan vi gjøre for å sikre fremtidig inntekt.

…det burde ikke være noe man bruker tid på å vurdere, men heller igangsette!

Konklusjonen er at flere bedrifter bør øke sin tilstedeværelse på nett. Det er som sagt flere bransjer som ikke har utnyttet potensialet med å selge produkter på nett, eller øke omsetningen ved bruk av nett.

Synes du ikke, finnes du ikke. Det er den samlede effekten av markedstiltakene, og strategien bak som avgjør om du får oppmerksomhet i markedet, og om du får riktig oppmerksomhet.

Bambus Communication har vært i salg og mediebransjen i over 20 år. Vi har jobbet med store og små bedrifter for å drive med lønnsom markedsføring basert på en god strategi som grunnlag.
Avtal et møte med oss for å finne ut hva vi kan hjelpe din bedrift med.

Ta kontakt med en av våre eksperter for å lære mer

post(a)bambuscommunication.no

Vil du at vi ringer deg?

[ninja_form id=”13″]

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.