Blogg.
Har du tenkt over hvem din ideelle kjøper er og hvilken person dette kan være? En persona er definisjonen eller en fiktiv person som beskriver din ideelle kjøper.
synlighet på nett

Hva er personas og hvorfor lager du det?

Har du tenkt over hvem din ideelle kjøper er og hvilken person dette kan være? En persona er definisjonen eller en fiktiv person som beskriver din ideelle kjøper. Bruk tid på å definere disse når du utformer markedsplanen din.
I det du vet “hvem” denne kjøperen er, er det lettere å målrette markedsaktivitetene til bedriften din slik at du slipper å annonsere til alle.
Du får altså vite litt om hvilke interesser, søkevaner og drømmer ideal kunden din har. Dette blir en representant for målgruppen din. Representanten din skal gi deg en høyere ROI (Return on Investment). Men hvordan lager man personas?

Hvordan lager man personas?

Når du skal lage personas må du se for deg hvilke typer mennesker som er interessert i å kjøpe av deg. Ta gjerne for deg enn eksisterende kunde.

Finn ut hva som engasjerer de, om de bor på vestkanten eller østkanten, hvilke yrke de har og om de stort sett bruke Google eller andre ting for å finne det de søker etter.

Informasjon som en persona bør inneholde:

  • Navn
  • Sivilstatus
  • Barn
  • Yrke
  • Interesser
  • Utfordringer
  • Drømmer
  • Søke- og medievaner
 

Eksempel på persona

La oss si at du driver en liten sportsbutikk i sentrum der du selger alt fra sykler til vinterklær, turutstyr. Du ønsker å selge mer turutstyr til neste sommer.
Salgsdirektør Else er 45 år og jobber som salgsdirektør i et stort salgsfirma med 150 ansatte. Hun har ansvar for 5 salgsteam på 30 selgere og salgsledere, salgsopplæring, personalansvar, budsjettansvar og daglige møter med resten av ledelsen.
De vokser og skal etablere seg i Sverige og en salgsavdeling i Spania. Hun drømmer om å få svar for å bygge opp avdelingen i Spania fordi da kan hun bruke mer tid på sol og varme, samtidig som hun jobber. I tillegg bruker hun mye penger på shopping på nett.
Dette er en god beskrivelse av en ideell kjøper – eller persona for sportsbutikken din.
I tillegg til dette er det smart å finne ut av hvor lang beslutningsprosess Else bruker. Finn ut hva hennes styrker og svakheter er, hva som engasjerer henne og hvem hun er. Målet er å lære seg å kjenne denne kjøperen godt.

Ønsker du å vite mer?

Ring oss eller send oss en mail slik at vi kan ta en prat og avklare ønsker og behov.

Hvordan skal du finne all informasjonen til personas?

Det finnes flere måter å finne informasjon om personas på. Det beste er at markedsavdelingen setter av en workshop og idemyldrer for å komme med beskrivelser.
Her kan dere bruke informasjonen for å forme personas til å lage en slik beskrivelse som vi har vist et eksempel på over her.

Personas til markedsføring

Når dere har definert og laget personas for målgruppen deres, så vet dere også hvem dere kan målrette annonsene og artiklene mot.
I både Google og Facebook kan man definere målgruppen basert på det dere har funnet ut om de ideelle kjøperne. På denne måten bruker dere ikke penger på alle som ikke er interessert i å kjøpe hos dere, men heller spesifikt de som har størst sannsynlighet for å kjøpe. Alt dette handler om å bruke markedsbudsjettet smartere i markedsføringen til bedriften.

Få hjelp til å lage personas

Nå spiller vi ballen over til deg bedriftseier og lar deg tygge litt på mulighetene vi har skrevet om i denne artikkelen. Vi ønsker å hjelpe alle bedrifter, ikke kun de store, rike og etablerte selskapene.

Vi i Bambus Communication hjelper og bistår alle bedrifter med å lykkes med bedre markedsføring. Vi har vært i bransjen i mange år og har dermed den kunnskapen dere kanskje mangler. Selv om vi ikke er store, så har vi tilknyttet oss sterke og gode samarbeidspartnere innen web, SEO, strategi, trykk og grafisk design. Vi er mer personlig enn andre.

Avtal et møte med oss i første omgang slik at vi kan starte en dialog, og bygge en relasjon til et fremtidig langsiktig samarbeid. 

BAMBUS Communication er veldig fleksible på å finne en løsning som passer deres budsjett. Det viktigste er å starte. 

Ta kontakt med en av våre eksperter for å lære mer

Mail: post(a)bacom.no

Telefon: 22 12 00 56

…lag en persona på din ideelle kjøper..

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.