Blogg.
Som startup bedrift er det mye tanker i hodet, og mye som skal gjøres. Jeg har selv vært med på startups og kjent følelsen.
synlighet på nett

Startup selskaper har mye å tenke over

Som startup bedrift er det mye tanker i hodet, og mye som skal gjøres. Jeg har selv vært med på startups og kjent følelsen. Nå som jeg jobber med eget startup har jeg allerede vært i dere sko. Og jeg kommer helt sikkert til å ville sette i gang flere prosjekter i fremtiden. Da er det viktig å vite hva som bør tenkes over og hva som må gjøres.

startup

Markedsplan og forretningsplan i oppstartsbedrift

Du har kanskje (forhåpentligvis) allerede laget forretningsplanen og gjennomført en SWOT analyse og avklart om markedet vil akseptere tjenesten?

Forretningsplanen er et styringsverktøy som skal hjelpe deg med å gjøre de riktige tingene. Den skal forklare hva du skal gjøre, hvordan du skal gjøre det og hvorfor. Den er et slags veikart for for å få nå målsetningene. På lik linje som strategi- og markedsplanen.

Som en startup bedrift trenger du denne planen i forbindelse med presentasjon av ideen din til banker, samarbeidspartnere, myndigheter eller investorer.

Når denne er på plass er det viktig å også ha på plass strategi- og markedsplanen. Denne planen er ditt kart for hvordan du skal få kunder, og skal inneholde alt fra budsjetter, målgrupper, personas, budskap og kanalvalg. Rett og slett fortelle deg hvordan du gjør hva med annonsering.

Valg av nettside plattform

Det å være tilstede på nett med en solid plattform for nettsiden din avgjør hvorvidt dine potensielle kunder kan få tak i deg. Men vel så viktig er hvor de kan bestille tjenesten din eller kjøpe produktet ditt.  

Da er det viktig å velge en løsning som er enkel for deg å selv kunne jobbe med og redigere etterhvert som tiden går. En nettside er, som en markeds- eller forretningsplan, aldri helt ferdig. Det må være rom for skalering eller videre utvikling. Eller i det minste være mulig å tilføre innhold, artikler og funksjoner. 

Når du er en startup bedrift er du mest sannsynlig et kreativt menneske og ideer kommer servert på løpende bånd. Du får nye ideer om innhold og annet som du ønsker å ha med på nettsiden din. WordPress er en nettside plattform som mange velger av en god grunn.

WordPress plattform

WordPress er den mest brukte plattformen som finnes i dag, der du også har mulighet for å ha nettbutikk gjennom WooCommerce. Et startup selskap trenger ikke alltid være ny teknologi, men det kan være klesbutikker som trenger en nettbutikk. Da er WordPress/ WooCommerce et smart valg. 

Plattformen er lett å betjene og lett og redigere. Så lenge man for den oppstarts hjelpen man trenger, klarer de aller fleste mennesker å administrere denne. 

Design av nettsider for startups

Man kan velge mellom skreddersydde nettside løsninger til ferdige malbaserte design til en mellomting mellom de to. Den billigste løsningen er å kjøpe en ferdig mal, installere wordpress på serveren og laste opp designet.

Ønsker du å vite mer om inbound eller sosiale medier?

Ring oss eller send oss en mail slik at vi kan ta en prat og avklare ønsker og behov.

Men det er viktig at man før dette har satt opp nettside arkitekturen for siden. Hvordan Googles roboter klarer å navigere seg gjennom siden frem til et konverterings punkt. 

Google sine små roboter tenker som et menneske, bare smartere, og det må derfor være flere veier inn til bestilling og kjøp. Men det skal være enkelt.

En nettside arver autoritet fra andre sider. Det gjør også din nettside sine undersider. Det er derfor det er så viktig å tenke et riktig hierarki.

Innhold på nettsiden

Nettsidens innhold er viktig for at mennesker skal få den informasjonen de trenger. Men det skal også være viktig for at de får lyst til å kjøpe av deg, og ikke andre. I tillegg skal man tenke over at hver side skal være unik, med unikt innhold. Altså ikke kopi av andre steder på nettsiden, og heller ikke blåkopi av andres nettsider. 

Artikler på nettsiden

Artikler på nettsiden kan være noe av det smarteste du gjør i oppstartsfasen av en startup. Disse artiklene vil engasjere og inspirere målgruppen din til å ta kontakt. Bruker du artikler riktig, og linker disse inn til sidene du vil at folk skal kjøpe på, kan du være heldig å få mye gratis trafikk til siden din. 

Tips: nettsider for et startup

I tillegg til det vi har skrevet over her, er det flere ting som er viktig å tenke på når nettsiden skal utvikles og driftes videre. Det er elementer som lastetid, brukervennlighet, navigasjon og mye mer.

Her er noen punkter:

  • Brukervennlighet   
  • Kreativ 404-side
  • Call to action
  • Presentasjonsvideo
  • Case studies
  • Enkelt språk
  • Enkel navigasjon
  • Kredibilitet
  • Chatbot/ konvertering

Annonsering for startups

Riktig annonsering for din oppstarts bedrift kommer til å bli viktig. Her må du først og fremst tenker over hvem målgruppen din er og hvilke kanaler disse bruker. En viktig del av dette er å lage personas. Personas er fiktive eller en definisjon på din ideelle kjøper. Denne skal du lage ferdig i markedsplanen din.

Sosiale medier, Google, banner annonsering, radioreklame er kanalvalg for annonsering som er aktuelle å kunne litt mer om før du setter startup´en din til live. Facebook eller Google annonsering kan gi deg den trafikken fra riktige mennesker som gjør at du får suksess. Vi hjelper mange bedrifter med disse kanalene og bistår deg gjerne. Enten med all annonsering eller deler av det.

Ønsker du å bli flinkere på Facebook annonsering? Ta kurs i Facebook og opplev annonsering på en helt annen måte.

SEO - søkemotoroptimalisering for startups

Mange har helt sikkert hørt om søkemotoroptimalisering og at dette er viktig. Før man starter med nettsiden, bør SEO være på planen. Dette er fordi det kan gjøre at du i fremtiden kan spare penger på annonsering.

Her har blant annet lastetid, brukervennlighet, navigering og enkelhet for konvertering mye å si. Så før dere lager siden, må dere ha dette i bakhodet.

Hva gjør du videre?

Nå spiller vi ballen over til deg bedriftseier og lar deg tygge litt på mulighetene vi har skrevet om i denne artikkelen. Vi ønsker å hjelpe alle bedrifter, ikke kun de store, rike og etablerte selskapene.

Vi i Bambus Communication hjelper og bistår alle bedrifter med å lykkes med bedre markedsføring. Og veldig gjerne startups. Vi har vært i bransjen i mange år og har dermed den kunnskapen dere kanskje mangler. Selv om vi ikke er store, så har vi tilknyttet oss sterke og gode samarbeidspartnere innen inbound marketing, sosiale medier, web, søkemotoroptimalisering , strategi, trykk og grafisk design. Vi er mer personlig enn andre.

Avtal et møte med oss i første omgang slik at vi kan starte en dialog, og bygge en relasjon til et fremtidig langsiktig samarbeid. 

BAMBUS Communication er veldig fleksible på å finne en løsning som passer deres budsjett. Det viktigste er å starte. 

Ta kontakt med en av våre eksperter for å lære mer

Mail: post(a)bacom.no

Telefon: 22 12 00 56

…kontakt oss så kan vi hjelpe dere..

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.