Vil du også oppleve det samme som disse?
Ja, vi kan hjelpe til. Book et telefonmøte med oss nedenfor, så tar vi en prat om SEO.
Eller kontakt oss i chatbot´n nederst til høyre i skjermen.
Ja vi kan hjelpe bedriften din med å øke synligheten på Google. For å komme høyere opp i søkeresultatet på Google, og komme på første side, så kreves det endel jobb. Vi har dedikerte SEO konsulenter som jobber med å hjelpe nettsidenes plasseringer i søkemotorer. Ta kontakt for å prate om SEO.
Eller prat med oss i chatbot´n nederst til høyre i skjermen.
Det finnes ingen fastpris på søkemotoroptimalisering. Jobber med SEO er basert på hvor mange timer man legger ned hver uke, måned eller år, basert på hvilke målsetninger bedriften har. Vår timepris er kr 1 250,- eks mva.
Kort fortalt er søkemotoroptimalisering den jobben eller tiltakene som gjøres med nettsiden for at den skal vises så høyt oppe i søkemotorene når en potensiell kunde søker etter tjenestene du tilbyr.
Det er fult mulig å gjøre jobben med søkemotoroptimalisering selv. Så lenge du har tid og kunnskap om det som må og bør gjøres, så er det ingenting i veien for at du kan starte med SEO selv. Men det er viktig at du vet hvilke tiltak som må gjøres. Det kreves både teknisk kompetanse og forståelse av hva søkemotorer krever for at en nettside skal dukke opp i søk. Klikk her så kan vi starte med en 15 min prat på telefon.
Du har helt sikkert hørt ordet søkemotoroptimalisering eller SEO, som det kalles. Med ansvaret for bedriftens synlighet, og tilgjengeligheten på nett, bør du kreve fra deres eiere og ledere at dette er den del av deres markedsplan.
Ønsker du å komme høyere opp i Google?
Bør dere satse på SEO?
Hvilke tiltak bør gjøres med søkemotoroptimalisering?
For å tilfredsstille “kravene” som for eksempel Google har når de skal rangere nettsider etter at noen at søkt etter et søkeord, er det satt noen rangerings faktorer som man bør tenke på før man starter jobben med nettsiden.
Hvilke rangerings faktorer ser Google etter?
Relevant innhold og nettside
Backlinks (linker som fører inn til nettsiden din)
Interne linker på nettsiden
Kvalitetsinnhold
Lastetid på nettsiden
Brukervennlighet
Domene autoritet og troverdighet
Disse er kun et knippe av faktorene man må ha i bakhodet for å jobbe med søkemotoroptimalisering
Vil du at vi ringer deg?
Hvorfor SEO?
Og hvorfor bør du satse på det?
Tenk selv hvor ofte du bruker Google når du leter etter noe. På de fleste telefoner, nettbrett eller datamaskiner er Google satt som standard søkemotor.
Ca 90% av søk og innhenting av informasjon starter med et søk. Det kan hende du allerede vet hvem du vil ha men du søker likevel. 74% av alle kjøp i Norge starter med at noen søker på nett.
Google er den desidert største og mest brukte søkemotoren, og det er viktig at ditt firma er godt synlig. Folk tar beslutninger raskere enn tidligere, og det er de første resultatene som blir lagt merke til først. Kan du huske at du noen gang har valg å klikke på noen av nettsidene på side 2 eller 3, med mindre du leter etter en helt spesifikk bedrift?
Plasseringer på side 2 og utover har ingen hensikt.
Eksempel
En bilforhandler får et salg på ca halvparten av gangene en person prøvekjører en bil. Det er derfor de ønsker at du skal prøve bilden. Folk googler bilen du har lyst til å selge rundt 1000 ganger i løpet av én måned. Nettsiden din kommer opp som nummer 1 på Google.
På grafen vil du få 366 klikk til nettsiden din. Hvis bare to prosent av dem som besøker nettsiden din bestiller prøvekjøring, vil du få sju prøvekjøringer. Det gir til 3,5 solgte biler i måneden. Til sammenligning vil vedkommende som er nummer fem, kun selge 0,5 biler i måneden.
Hva ønsker Google?
Googles mål er at de som søker etter et produkt eller en tjeneste skal få det beste resultatet øverst i søkeresultatet. De ønsker også at opplevelsen av besøket på nettsiden skal være så bra som mulig.
For å være en av de som kommer opp øverst i søkeresultatet i Google må du sørge for at nettsiden din er så brukervennlig som mulig. Kunder må også få den informasjonen de er ute etter, slik at de faktisk tar kontakt. Derfor er en grundig analyse av nettsiden avgjørende før du setter i gang med søkemotoroptimalisering.
Da har du en oversikt over hvilke sider som er bra, hvilke tekniske feil og utfordringer nettsiden din har, og hva som er bra med siden.
Google Analytics
Et godt analyseverktøy
Alle bedrifter bør bruke et analyseverktøy på nettsiden sin. Et måleverktøy som du bør bruke aktivt, og som er verdifullt for din jobb med søkemotoroptimalisering. Google Analytics er et slikt analyseprogram.
Det er gratis og legges inn i kodeverket på nettsiden. På denne måten kan Google få vite hva en potensiell kunde gjør på nettsiden din, hvor lenge de er der. Du får også vite hvilke sider de besøker og hvor mange sider de besøker. Dette er data som er meget verdifullt for deg. Da får du en oversikt over hvor god eller dårlig nettsiden din er. Du kan lære mer om Google Analytics for beginners på Youtube.
Teknisk SEO
Hva er det?
Grunnleggende teknisk SEO er noe du kan jobbe med. Dette dreier seg om Metadata på nettsiden din. Metadata er Title-tags, meta-beskrivelser, Alt-tags for bildene, og keywords. konsepter som robots.txt har fortsatt noe å si og kan påvirke rangering veldig negativt om du slurver.
Samtidig vil aldri det å ha det mest grunnleggende på plass på teknisk side kunne gi deg gode plasseringer. Her handler det mer om å ikke komme dårlig ut fra start.
Hvis du bruker Yoast Premium plugin på nettsiden din, kan du definere metadata på nettsiden enkelt i backend.