Vil du også oppleve det samme som disse?
Ja, vi kan hjelpe bedriften din med å lage en markedsplan og markedsstrategi. Det beste er om du tar kontakt med oss nedenfor, og finner en ledig tid til å prate på telefon.
En god strategi skal fungere som et kart. Du skal vite hva som skal gjøres, hvem som skal gjøre det, hvorfor det skal gjøres, og ikke minst når det skal gjøres.
En markedsplan eller strategi starter alltid med å avdekke eller definere deres målsetninger. Dette må være forankret i bedriftens ledelse og eiere. Fra der må det avklares hvilke ressurser som finnes i bedriften og hvordan roller kan fordeles. Til slutt må budsjett og publiserings plan fastsettes slik at dere kan sette planen ut i live. En markedsplan er ikke hugget i sten, men må kunne justeres etter behov. Book gjerne en prat med oss på telefon ved å klikke her, eller kontakt oss gjennom chatbot´n nederst til høyre i skjermen.
En publiseringsplan skal inneholde alt fra hvilket innhold som skal leveres, hvem som skal produsere dette, når det skal publiseres og ikke minst krever det at man følger planen. Viser det seg at rollefordelingen ikke fungerer, må dere ha mulighet til å gjøre endringer.
Ansvaret for bedriftens fremtidige inntekter, og dermed bedriftens økonomi. Hva skal du gjøre for å sørge for en kontinuerlig strøm av henvendelser? Henvendelser som gjør at salgsavdelingen hele tiden har varme leads de kan kontakte?Du har ansvar for salg og markedsføring i bedriften din og er avhengig av gode resultater, men resultatene blir ikke så gode som hverken du eller dine overordnede ønsker. Dere forsøker salgskurs for ansatte, annonser på Facebook, Google og LinkedIn, men likevel kommer det ikke nok leads inn til dere, slik at dere må bruke mye tid på å “cold calling”. Dette er ressurskrevende og tungt for selgerne dine.Enten har du valgt et byrå som ikke har startet i riktig ende, eller så bør du ta noen steg tilbake, lete i mappene på maskinen din, og se om dere har laget en markedsstrategi og publiseringsplan.
Ønsker du å prate med en rådgiver?
Finn en ledig tid nedenfor for å ta en prat med en av våre rådgivere.
Hvorfor er det viktig med en strategi?
Markedet og trender endrer seg i rekordfart. Raskere nå enn tidligere. Derfor er det viktig at bedriften din prioriterer å velge en god strategi for annonseringen. Vi vet at det kreves både tid og interesse for å forstå hvordan man skal forstå, og følge disse trendene
Hva skal en god strategi inneholde?
Formål
Forretnings mål
Målgruppe
Organisering og implementering
Produksjon og publisering
Vil du at vi ringer deg?
Markedsstrategi
Alle mennesker har en daglig rutine som gjør at han eller hun vet hvordan hodet skal organiseres. Først våkner du, du pusser tennene, du kler på deg og så videre. Så lenge du har en plan over dagen, føler du deg mer organisert og effektiv. Bedrifter trenger en plan eller en strategi, på lik linje som vanlige mennesker gjør. I det lange løp er en slik plan det samme som en strategi. En markeds strategi er vitalt for alle bedrifter og selskap som selger produkter eller tjeneste.
Hva er en markedsstrategi?
I følge definisjonen er markedsstrategi en langsiktig, fremtidsrettet tilnærming til planlegging med det grunnleggende målet å oppnå et bærekraftig konkurransefortrinn. Og hvorfor trenger vi en markedsstrategi og hvilke fordeler kan du få ved å lage en effektiv markedsstrategi?
Retningslinjer som er tydelige
Den viktigste og første delen i en bærekraftig markedsstrategi er at du har klare oppgaver og mål. Uten det vet man ikke hva som skal gjøres når. Dette koordinerer de ansatte mot et mål og et definert tidspunkt. Man må stille seg de rette spørsmålene. Hvordan skal trafikken til nettsiden økes? Hvordan skal produktene selges?
Hvilke metoder og oppgaver å ta med i arbeidsflyten for å oppnå det ønskede resultatet? For å svare på alle disse spørsmålene trenger du en fokusert tilnærming angående målet ditt.
Du trenger trinnvise instruksjoner om hva du skal gjøre. Her er din markedsføringsstrategi det viktigste verktøyet for å svare på spørsmålene. Det vil tegne retningslinjene for handlinger som er nødvendige for å utføre oppgavene.
Rollefordeling
Er det gjort mye arbeid, men likevel, ingen fremgang? Da er det viktig med et par steg tilbake og få på plass en markedsstrategi. En god strategi gjør at du kan dele opp oppgavene i mindre oppgaver, som er mer håndterbare, og definere roller for hver enkelt ansatt.
På denne måten vil hver ansatt har en unik rolle i utførelsen av oppgaven. En slik strategi vil doble effekten av produksjonen, da ansatte vil ha en økt ansvarsfølelse og vil være mer villige til å prestere på sitt beste.
Konkurranse
Har ikke bedriften din en strategi? Da kan vi nesten garantere at konkurrentene dine står klare til å ta markedsandeler. Andeler som du burde ha. På grunn av den raske utviklingen innen teknologi og nyskapning har dette århundret ført til en økning av ideer og innovasjoner. Det er vanskelig å finne opp noe nytt fordi det kan virke som at alle ideer og konsepter allerede er skapt. Noen kan allerede ha funnet en mer effektiv måte å utføre eller selge nettopp dine tjenester eller produkter.
“Drastiske tider krever drastiske tiltak”, er det noe som heter. Faktisk vil konkurrenter gjøre alt for å ta markedsandeler fra deg. Hva trenger du? Du trenger en strategi mot konkurrenter! Et tydelig veikart over hva du skal gjøre og hvordan du kan sikre din bedrifts fremtid.
Du må forstå kundene dine bedre
En god markedsstrategi skal også hjelpe deg med å bestemme eller definere målgruppen din. Den er avgjørende for å etablere et relevant publikum for bedriften din. For å tilfredsstille målgruppen dins sine behov, må du forstå hva de virkelig trenger.
Analytiske verktøy skildrer bare den tekniske delen av saken, og ikke den emosjonelle. For eksempel gir Google Analytics eller andre lignende verktøy deg en grei informasjon om trafikken din. Men de formidler ikke følelser og holdning til kunden.
Har du tilstrekkelige ressurser?
En markedsstrategi er et kart, en plan. Den skal vise deg vei for hvor du skal gå og hvordan du skal gå dit. Det er en trinnvis plan for budsjetter, menneskelige ressurser, tilgjengelig utstyr og handlinger som er nødvendige for å implementere for å oppfylle budsjettkrav.
Hvis du ikke har denne planen klar vil du ikke kunne bruke ressursene dine effektivt. Markedsstrategien er et et verktøy for å tildele ressurser tilstrekkelig.
Profesjonell virksomhet
Muligheten til å la kundene finne produktene og tjenestene dine er viktig, fordi det formidler en klar beskjed til kundene dine: du er der for å tilfredsstille deres behov. For at kundene alltid skal holde seg oppdatert, må du ha en god markedsføringsstrategi. Du må ha en måte å kommunisere og en plan på hvordan.
Det er avgjørende å ha en sterk markedsføringsstrategi som stadig minner kundene dine om at du er der. Personlig tilnærming til hver eneste kunde vil bygge en sterk lojalitet mot bedriften din, og dermed gjøre kundene dine til å bli ambassadører, og anbefale deg for andre.